Hur kan vi som lärare inom högre utbildning skapa bättre förutsättningar för studenter att lyckas i mötet med det skrivna och talade språket i våra ämnen? I den här antologin delas erfarenheter från deltagare i skrivlyftets verkstäder under perioden 2019-2023 som utforskat litteracitetsfrågor i såväl teori som praktik
Här presenteras ett urval av kurser i akademiskt läsande och skrivande för studenter. Flera av kurserna har utvecklats i nära samarbete med deltagande lärare i Skrivlyftet.
Förkonferensen vänder sig till alla som är intresserade av litteracitet och lärande i högskolan, såsom forskare, lärare, studenter, högskolepedagoger, språk- och studiehandledare. Målsättningen är att skapa ett forum där forskning om akademisk litteracitet och utbildningsmiljöer möts och att genom ökad samverkan skapa en gemensam bild av var universitetens/högskolornas arbete med akademisk litteracitet inom Sverige står idag; vad vet vi inom fältet, vad gör vi och vad behöver vi ta reda på?