Samverkan för bästa skola (SBS))
Samverkan för bästa skola (SBS) är en omfattande nationell satsning som våren 2021 involverar över hundra huvudmän och många hundra skolor och förskolor, därutöver fler än hundra forskare och lärare från Mittuniversitetet och andra svenska lärosäten.
SBS är ett regeringsuppdrag som syftar till att förbättra elevers resultat och öka likvärdighet inom och mellan förskolor och skolor. Utifrån ett underlag från Skolinspektionen erbjuder Skolverket stöd till ett urval av huvudmän med stora utmaningar. SBS är en unik satsning med trepartssamverkan mellan de tre övergripande aktörerna - lärosäte, huvudmännen och Skolverket över en tre års period.
Läs mer om Skolverkets process med förskolor, skolor och huvudmannens nulägesanalys här.
Det nationella forskningsstödet
Mittuniversitetet är genom sin nationella kontaktperson Marcia Håkansson Lindqvist en del av det nationella forskningsstödet för Samverkan för bästa skola. Det nationella forskningsstödet arbetar med att: stärka Skolverkets analysprocess; forma en nationell samverkansstruktur; bygga upp praktiknära kunskap för satsningen; samt att identifiera och samla relevant kompetens med fokus på att göra stödjande insatser hos skolor och huvudmän. Det är de lärosäten som ger Rektorsprogrammet som huvudsakligen deltar i det nationella forskningsstödet.
Läs mer om det nationella forskningsstödet.
Organisation och organisering av processtöd inom SBS på Mittuniversitetet
Mittuniversitetets processtödjande insatser genomförs i team. I varje huvudmannateam finns forskare och praktiker representerade. Forskaren står för den vetenskapliga förankringen och kopplingen till rektorsprogram och/eller lärarutbildningen. Praktikern bidrar med en gedigen praktikerlitteracitet (kunskap om och erfarenhet av skolpraktik, dess komplexitet och frågeställningar) och förmågan att koppla samman det vetenskapliga perspektivet med praktikens utmaningar. Teamens sammansättning ger goda förutsättningar att inte bara stärka huvudmannens förbättringskapacitet, utan även att stärka deltagarnas forskningslitteracitet (förmågan att självständigt söka, förstå, värdera och använda aktuell vetenskaplig kunskap i sin praktik) liksom deltagarnas egen praktikerlitteracitet. Teamens sammansättning bidrar därmed också till att varje insats baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Basen utgörs av den forskning som Mittuniversitetet själv bedriver inom området skolutveckling och skolledarskap samt erfarenheterna från att bedriva den statliga rektorsutbildningen, där systematiskt kvalitetsarbete, mål och resultatstyrning, skoljuridik och skolledarskap utgör grunder för analys av framgångsrikt organisationsbyggande. En central utgångspunkt är också att alla insatser utgår från ett perspektivpluralistiskt förhållningssätt.
Teamen hålls samman av en lokal samordnare som sammankallar gemensamma träffar cirka en gång per termin. Träffarna används för att följa upp hur de olika insatserna fortlöper i relation till överenskommelse och uppdragsplan, att möjliggöra erfarenhetsutbyte mellan de forskare och praktiker som arbetar med de olika insatserna samt att formulera gemensamma lärdomar. Träffarna dokumenteras och utgör ett kompletterande underlag inför skrivandet av slutrapporten.
En gång per termin samlas alla huvudmannateam för en gemensam SBS-dag. Varje SBS-dag har ett tema och har som ambition att både erbjuda en vetenskaplig input, erfarenhetsutbyte och reflektion mellan team och medarbetare samt möjlighet att lyfta aktuella frågeställningar. Några teman har hittills varit: förbättringskapacitet, vetenskaplig grund, analytiska ramverket, uppföljning och utvärdering och slutrapporter. Strävan är själva att praktisera det professionella lärandet som vi både forskar om och pratar om, i mötet med de olika kommunerna.
Processtöd för utvalda förskolor, skolor och huvudmän
Målet med det processtöd som Mittuniversitetet erbjuder inom ramen för SBS är att huvudmannen får stöd i att utveckla sin förbättringskapacitet utifrån sina egna identifierade behov och den egna kontexten. Utifrån respektive huvudmans behov och förutsättningar kan sedan processtödet ges i olika former, exempelvis via föreläsningar, workshops, handledning, reflekterande samtal och pedagogiskt stöd vid planering av interna lärandeaktiviteter. Mittuniversitetet stävar efter en samverkan som bygger på dialog, relationsbygge och samverkan behöver vara flexibel utifrån verksamheternas kontext och vardag.
SBS-insatser utmärks av en helhetssyn på uppdraget hos respektive huvudman med ambitionen att processtöden ska stärka varandra. Detta blir särskilt viktigt då de insatser som ingår i SBS till stor del har sitt fokus på områdena styrning och ledning samt systematiskt kvalitetsarbete, vilket gör att de ofta vänder sig till såväl huvudmannanivån med politiker och tjänstepersoner på förvaltningsnivå som skolledningar och annan personal på enhetsnivå. Här ser vi att Mittuniversitetets struktur med sammanhållna huvudmannateam ger goda förutsättningar att stödja huvudmannens förbättringsarbete, inte bara inom respektive insatsgrupps förbättringsarbete utan även genom att koppla samman styrkedjan som helhet. Mittuniversitetet ser det som en framgångsfaktor att alla nivåer av styrkedjan hos en huvudman är delaktig i förbättringsprocessen; från huvudmannen till klassrummet/avdelningen och tillbaka.
Samverkan
Detta projekt är ett samarbete mellan Skolverket, skolhuvudmän, Institutionen för utbildningsvetenskaper (UTV), och Regionalt utvecklingsnätverk (RUN).