Idrottsakademins medaljörer hyllades

Tor 09 maj 2019 16:30

Av Mittuniversitetets 76 elitidrottsstudenter har 34 stycken tillsammans tagit 60 medaljer på internationella och nationella mästerskap. Den 8 maj träffades vi för att hylla dem och äta tårta.

Elitidrottsstudenter som tagit medaljer i mästerskap blir hyllade.

Våra elitidrottsstudenter satsar fullt ut på sin idrott och tillhör sverigeelit, världselit eller någonstans däremellan, samtidigt som de är universitetsstudenter på deltid.

En av mästarna stack ut

En av de mest framgångsrika är skidåkaren Zebastian Modin som kom hem från VM i Kanada med både guld och silver, han blev utsedd till årets manliga idrottare på parasportgalan och vann en totalseger i världscupen. Läs gärna vad Zebastian själv säger om säsongen i hans egna blogg.

Andra mästare på internationella mästerskap som var på plats var skidskyttarna Amanda Lundström och Annie Lindh som tog brons i stafetten på JVM. Amanda var också på JEM där hon tog medaljer både individuellt och i stafett tillsammans med Henning Sjökvist.

Vid Universiaden, studenternas OS, hade vi 5 alpina medaljörer, Agnes Dahlin var på plats. Det var också Erica Persson som var med och vann guld i bandy på Universiaden.

Två elitidrottsstudenter tar examen i år

Zebastian Modin och Victor Olsson firades lite extra eftersom de också tar examen i år. Zebastian från ekonomprogrammet och Victor från sportteknologi.

Här är en lista över samtliga mästerskapsmedaljörer med namn och antal medaljer:

Alpint

• Fanny Axelsson, 4