Checklista när du blivit antagen
Äntligen är det snart dags för en ny termin! Är du antagen ska du göra det här nu.
För att få en smidig start på dina studier finns det en del saker du ska göra och ha koll på. Till exempel skaffa ett MiunID, registrera dig och se till att du kommer åt våra e-tjänster.
-
1. Ta del av ditt välkomstbrev och litteraturlista
I välkomstbrevet från din utbildning hittar du viktig information inför dina studier. Här finns bland annat information om när utbildningen startar och vilka eventuella digitala verktyg utbildningen använder, till exempel vår lärplattform Moodle.
Läser du ett program ser du vilka kurser du ska läsa i din utbildningsplan i välkomstbrevet. Du hittar kurslitteraturen för varje kurs i respektive kursplan som du kan söka fram i vår kursplansök.
OBSERVERA! Informationen i ditt välkomstbrev kan fyllas på allteftersom det närmar sig termins- eller kursstart. Ladda gärna ner det igen nära starten så har du den senaste infon!
-
2. Skapa ett MiunID
OBS: Du kan skapa ditt MiunID tidigast 20 dagar innan kursstart för vårterminens kurser och 30 dagar för höstterminens kurser.
Med ett MiunID får du tillgång till våra e-tjänster:
- Ladok, där du registrerar dig på kurser, anmäler dig till dina tentor och kan se dina studieresultat.
- Universitetsbibliotekets e-tjänster.
- Lärplattformen Moodle.
- E-mötesverktyget Zoom.
Du som läst vid Mittuniversitetet nyligen behöver inte skaffa ett nytt MiunID utan använder samma inloggningsuppgifter som tidigare.
Glömt dina inloggningsuppgifter?
Var det länge sedan du läste hos oss kan dina användaruppgifter ha blivit borttagna och därför behöver du skaffa ett MiunID på nytt. -
3. Registrera dig (tidigast tre arbetsdagar innan kursstart, kräver MiunID)
För att du ska kunna påbörja din kurs eller ditt program krävs det att du först registrerar dig. Registreringen gör du i Ladok som du kommer åt via ditt studentkonto på studentwebben. Observera att det kan ta upp till ett dygn från det att du skapat ditt MiunID tills du kan gå vidare och registrera dig i Ladok.
En registrering är viktig för att du skall få dina poäng men även studiemedel från CSN.
När du registrerat dig blir du en aktiv student och får bland annat tillgång till lärplattformen Moodle (eller motsvarande plattform, se ditt välkomstbrev) och våra undervisningslokaler (genom att använda MIUN-kortet).
-
4. Skaffa MIUN-tagg
MIUN-taggen använder du bland annat som passerkort, utskrifts- och kopieringskort. Inom kort kommer taggen kunna användas som lånehandling på biblioteket och som indentifikationshandling för väktare. För att kunna skaffa en MIUN-tagg krävs att du har en aktuell kursregistrering och ett MiunID.
-
5. Fixa boende om du behöver flytta
Både Sundsvall och Östersund har bostadsgaranti för studenter. För att den ska gälla måste du aktivt söka bostad och uppfylla de krav som finns för garantin. Det är också viktigt att du söker bostad så snart som möjligt. Glöm inte att ändra din post- och folkbokföringsadress hos Skatteverket!
-
6. Skaffa kurslitteratur
Till nästan varje utbildning följer en lista med litteratur som ingår.
Låna kurslitteratur på universitetsbiblioteket och är boken utlånad kan du ställa dig i kö.
Kurslitteratur ‑ så funkar det
-
7. Sök fram ditt schema
Sök fram kurs- eller programschema i vår schemasök. Om du läser en distanskurs helt över internet kan det hända att schemat inte finns i schemasöken. Då hittar du information om tider och upplägg i ditt välkomstbrev.
-
8. Sök pedagogiskt stöd
Om du är i behov av pedagogiskt stöd måste du söka det minst en vecka innan kursstart för att vi ska kunna hjälpa dig.
Till sidan om pedagogiskt stöd
-
9. Gå informationskursen om universitetsstudier
Ta del av MiunSkills, en introduktionskurs till universitetsstudier för dig som är ny student, eller för dig som har pluggat ett tag, men som känner att du vill uppdatera dina kunskaper för att kunna genomföra dina studier på bästa sätt.
Till MiunSkills
-
10. Delta i introduktionsaktiviteter för nya studenter
För dig som vill lära känna studiekamrater och studentlivet på campusorten är studentkårernas introduktionsaktivieteter givna att delta i!
Välkomstdagen
Digital introduktionsveckaLäs mer om introduktion Studentkåren i Sundsvall
Läs mer om introduktion Studentkåren i Östersund
-
11. Bekanta dig med studentstöd och servicetjänster
Att vara student är en fantastisk tid! Men även fast det är kul kan man behöva lite hjälp och stöd ibland.
Du kan till exempel få hjälp med hälsorelaterade frågor, studieteknik eller att starta företag. Ta någon minut att bekanta dig med vad i kan hjälpa dig med.
-
12. Gå in i lärplattformen Moodle
Mittuniversitetets webbaserade lärplattform kallas Moodle och du kommer åt plattformen med ditt MiunID. På en del kurser används annan lärplattform, och det framgår i så fall i välkomstbrevet. Mittuniversitetet erbjuder även e-mötesverktyget Zoom till sina studenter.
Du måste också vara registrerad på en kurs för att få tillgång till Moodle. Från att du registrerat dig på en kurs dröjer det ca 60 min innan du ser och kommer åt din kurs i Moodle. Se gärna filmen om hur Moodle fungerar.Information om e-mötesverktyget Zoom
P.s Var schyssta med varandra! För att alla ska trivas och få ut så mycket som möjligt av studierna är det viktigt att vi tänker på hur vi uttrycker oss i våra fysiska och digitala klassrum. Det är aldrig okej att förolämpa, kränka eller att på andra sätt störa undervisningen och arbetsmiljön. Tack ❤
-
13. Logga in på Mittuniversitets WiFi-nätverk Eduroam
För att logga in på Eduroam behöver du ett annat lösenord än du har till din vanliga inloggning.
Här ser du dina inloggningsuppgifter för att logga in på vårt WiFi-nätverk Eduroam.
Du loggar in med ditt vanliga namn och lösenord för att se eduroam-lösenordet.
Du kan även använda dina inloggningsuppgifter på andra platser som har nätverket Eduroam.
Eduroam finns t.ex. på alla universitet, på flygplatser och tågstationer.