Brottslighetens olika aspekter och tvärprofessionellt samarbete, 3 hp
Kursen utgör ett strategiskt och praktiskt verktyg för att fördjupa och utveckla både individens och organisationens kapacitet att arbeta med både strategisk planering och praktiskt operativt arbete för ökad trygghet och minskad brottslighet i samhället.
Målgrupp
Aktörer verksamma inom brottsförebyggande- och brottsbekämpande arbete (exempelvis, mot våld i nära relation och ungdomskriminalitet), socialtjänst, skola eller relaterade områden.
Behörighet
Utbildningen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta. Uppdragsutbildningar följer samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning.
Innehåll
Kursen ger en fördjupande förståelse av brottslighetens komplexitet och hur tvärprofessionell samverkan kan användas för att hantera dessa problem i praktiken. Kursen fokuserar på tillämpning, analys och kritisk värdering i praktiska samverkanssituationer.
I kursen erbjuds fördjupande perspektiv på orsaker till brottslighet (ex. individ, struktur, miljö), samt på olika former av brottslighet (ex. ungdomsbrott, våld i nära relation, organiserad brottslighet, missbruk). I kursen fördjupas även det tvärprofessionella arbetet i praktiken, med fokus på roller, maktförhållanden, etik och sekretess. Därtill presenteras utvärdering och evidens i samverkansinsatser. Detta sker genom fallstudier där deltagaren kritiskt analyserar samverkansstrukturer, samverkansmöten och olika praktiska samverkansmöjligheter- och utmaningar. Deltagaren ges även praktiska verktyg för att samarbeta mer strukturerat med andra berörda aktörer.
Genom att ge deltagaren en djupare insikt i de sociala, ekonomiska och individuella faktorer som bidrar till kriminalitet stärks verksamhetens förmåga att arbeta både strategiskt och förebyggande. Deltagarna utvecklar kompetens att hantera ärenden som spänner över flera problemområden och lär sig hur olika professioner kan bidra till mer träffsäkra insatser. Detta kan leda till förbättrad samordning, minskat dubbelarbete och mer konsekventa arbetssätt inom verksamheten. Genom fördjupad förståelse för andras roller och mandat stärks dessutom det praktiska samarbetet och möjligheten att tillsammans utveckla hållbara lösningar på komplexa problembilder. Detta ökar verksamhetens handlingskraft och legitimitet, samtidigt som resurserna används mer effektivt och insatserna blir bättre anpassade till verklighetens behov.
Kort sagt, för organisationer och myndigheter innebär kursen ett mervärde genom att:
- en gemensam kunskapsgrund för hur komplexa problem ska förstås och hanteras stärker förmågan att planera, prioritera och skapa hållbar samverkan,
- konkreta metoder, arbetssätt, och samverkansmodeller som direkt kan användas i det dagliga arbetet,
- ökar förståelsen för kommunikationens roll mellan olika funktioner och aktörer i problembearbetning och resursanvändning.
Förutsättningar och upplägg
Kursen motsvarar 2 veckors heltidsstudier men med möjlighet till flexibel studietakt utifrån behov och önskemål. Exemeplvis kan kursen ges utdragen under flera veckor med lägre studietakt.
Kursen är distansbaserad vilket innebär att det krävs tillgång till dator, god internetuppkoppling, webbkamera och headset/hörlurar med mikrofon. Fysiska träffar kan vid behov/önskemål planeras in.
Undervisningsformer
Den distansbaserade undervisningen sker via vår lärplattform Canvas och mötesverktyget Zoom. Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, övningsuppgifter och autentiska case. Undervisningen sker i viss utsträckning på schemalagda tider online men har i övrigt ett flexibelt upplägg där deltagarna erbjuds ett paket med kursmaterial som de kan ta del av när det passar. Du som kursdeltagare ansvarar själv för det egna lärandet och förväntas delta i undervisning, ta del av kursmaterial samt självständigt söka information, arbeta med verksamhetsspecifika utmaningar och ta ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt webbaserade seminarium. Betygsskala är underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samläsning
Samläsning med deltagare från andra organisationer kan förekomma.
Kursens lärare
Catherine de Oquiñena (lärare och forskare inom ämnet kriminologi/sociologi, Mittuniversitetet).
Kursen utvecklas och genomförs av utbildare med lång erfarenhet av brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete och tvärsektoriell samverkan mellan bland annat Länsstyrelse, kommun, tull, polismyndigheten, Åklagarmyndigheten och civilsamhälle. Vi kombinerar forskning och beprövande erfarenheter med praktiska verktyg som ger direkt nytta i verksamheten. Utbildare har medverkat i flera framgångsrika lokala och regionala samverkansinitiativ och har djup förståelse för de utmaningar som samverkansansvariga ställs inför i vardagen.
Våra styrkor ligger i att:
- förena praktisk erfarenhet och teoretisk förankring,
- erbjuda konkreta och användbara verktyg som går att tillämpa i verksamheten,
- skapa reflekterande lärmiljöer där deltagarna lär av varandras erfarenheter samt,
- förmedla forskning på ett tillgängligt och verksamhetsnära sätt.
Genom den samlade bakgrunden inom både offentlig förvaltning, polisiärt arbete, socialt arbete och ledarskap kan vi bidra med ett helhetsperspektiv på hur brottsförebyggande samverkan verkligen fungerar i praktiken. Resultatet bli en utbildning som inte bara ger deltagarna forskningsbaserad kunskap, inspiration och praktiska verktyg. Utbildningen stärker även gemensam förståelse, vilket skapar varaktig nytta för hela organisationen.
Kursstart
Kursen startar utifrån intresse och/eller förfrågan. Gör gärna en intresseanmälan, se nedan.
Kostnad
Kursen kostar X SEK per deltagare (exkl moms).
För övrigt gäller att:
- Kurslitteraturen inte ingår i priset utan bekostas av uppdragsgivaren.
- Kostnader för deltagare med behov av särskilt stöd betalas av uppdragsgivaren.