Samverkan inom ramen för brottsförebyggande arbete, 3 hp
Kursen utgör ett grundläggande strategiskt och praktiskt verktyg för att utveckla både individens och organisationens kapacitet att arbeta systematiskt, hållbart och samordnat för ökad trygghet och minskad brottslighet i samhället.
Målgrupp
Aktörer verksamma inom brottsförebyggande- och brottsbekämpande arbete, socialtjänst, skola eller relaterade områden.
Behörighet
Utbildningen är en uppdragsutbildning som med stöd av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760) kan anordnas mot avgift från juridisk person, dvs. offentliga uppdragsgivare eller privata företag, för kompetensutveckling av anställda. Den organisation som beställer uppdragsutbildningen (uppdragsgivaren) beslutar om vem som får delta. Uppdragsutbildningar följer samma krav och håller samma kvalitet som annan högskoleutbildning.
Innehåll
Kursen ger en grundläggande förståelse för de teoretiska grunderna i brottsförebyggande arbete och för de organisatoriska och relationella faktorer som påverkar samverkan. Kursen är tänkt att stärka deltagarnas förmåga att initiera och utveckla tvärprofessionell samverkan, inom ramen för det brottsförebyggande arbetet.
I kursen introduceras de begrepp och teorier som förklarar varför brott uppstår och hur de kan förebyggas utifrån klassiska och moderna teorier, t ex. rutinkativitetsteori, social disorganisation, situationsbaserad brottsprevention och risk- och skyddsfaktorer på individ-, familj- och samhällsnivå. Därtill introduceras samverkansbegreppet såsom definitioner, mål, utmaningar och möjligheter. Ytterligare presenteras olika samverkansnivåer (strategisk, operativ och lokal), samt roller, ansvar, styrning och ledning av samverkan, vilket omfattar bland annat kommunikation, informationsdelning och sekretessfrågor. Detta sker genom fallstudier där deltagarna får identifiera både möjligheter och utmaningar för samverkan inom ramen för det brottsförebyggande arbetet.
Genom att kombinera teori och praktik får deltagarna en gemensam kunskapsbas som gör det lättare att analysera problembilder, identifiera relevanta insatser och arbeta mer långsiktigt och strukturerat. Förståelsen för organisatoriska och reltationella faktorer gör att deltagaren får kunskap och insikt i hur samverkan kan etableras och fungera i praktiken. Sammantaget ger kursen mervärde för orgaisationer och myndigheter genom att den egna verksamhetens förmåga att agera både strategiskt och praktiskt i det operativa brottsförebyggande arbetet stärks. Detta kan öka träffsäkerhet i åtgärder, bättre utnyttjande av resurser och skapa större genomslag och hållbarhet i samverkan.
Kort sagt; för organisationer och myndigheter innebär kursen ett mervärde genom att:
- stärka den interna kompetensen inom brottsförebyggande arbete och samverkan,
- skapa en gemensam begreppsgrund och förståelse mellan samverkande parter,
- identifiera användningen av resurser genom tydlig rollfördelning och kommunikation samt,
- öka organisationens förmåga att arbeta kunskapsbaserat i det brottsförebyggande arbetet.
Förutsättningar och upplägg
Kursen motsvarar 2 veckors heltidsstudier men med möjlighet till flexibel studietakt utifrån behov och önskemål. Exemeplvis kan kursen ges utdragen under flera veckor med lägre studietakt.
Kursen är distansbaserad vilket innebär att det krävs tillgång till dator, god internetuppkoppling, webbkamera och headset/hörlurar med mikrofon. Fysiska träffar kan vid behov/önskemål planeras in.
Undervisningsformer
Den distansbaserade undervisningen sker via vår lärplattform Canvas och mötesverktyget Zoom. Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, övningsuppgifter, fallstudier och seminarier. Undervisningen sker i viss utsträckning på schemalagda tider online men har i övrigt ett flexibelt upplägg där deltagarna erbjuds ett paket med kursmaterial som de kan ta del av när det passar. Du som kursdeltagare ansvarar själv för det egna lärandet och förväntas delta i undervisning, ta del av kursmaterial samt självständigt söka information, arbeta med verksamhetsspecifika utmaningar och ta ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt webbaserade seminarium. Betygsskala är underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samläsning
Samläsning med deltagare från andra organisationer kan förekomma.
Kursens lärare
Catherine de Oquiñena (lärare och forskare inom ämnet kriminologi/sociologi, Mittuniversitetet).
Kursen utvecklas och genomförs av utbildare med lång erfarenhet av brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete och tvärsektoriell samverkan mellan bland annat Länstyrelse, kommun, tull, polismyndigheten, åklagarmyndigheten och civilsamhälle. Vi kombinerar forskning och beprövande erfarenheter med praktiska verktyg som ger direkt nytta i verksamheten. Utbildare har medverkat i flera framgångsrika lokala och reginonala samverkansinisiativ och har djup förståelse för de utmaningar som samverkansansvariga ställs inför i vardagen.
Våra styrkor ligger i att:
- förena praktisk erfarenhet och teoretisk förankring,
- erbjuda konkreta och användbara verktyg som går att tillämpa i verksamheten,
- skapa reflekterande lärmiljöer där deltagarna lär av varandras erfarenheter samt,
- förmedla forskning på ett tillgängligt och verksamhetsnära sätt.
Genom den samlade bakgrunden inom både offentlig förvaltning, polisiärt arbete, socialt arbete och ledarskap kan vi bidra med ett helhetsperspektiv på hur brottsförebyggande samverkan verkligen fungerar i praktiken. Resultatet bli en utbildning som inte bara ger deltagarna forskningsbaserad kunskap, inspiration och praktiska verktyg. Utbildningen stärker även gemensam förståelse, vilket skapar varaktig nytta för hela organisationen.
Kursstart
Kursen startar utifrån intresse och/eller förfrågan. Gör gärna en intresseanmälan, se nedan.
Kostnad
Kursen kostar X SEK per deltagare (exkl moms).
För övrigt gäller att:
- Kurslitteraturen inte ingår i priset utan bekostas av uppdragsgivaren.
- Kostnader för deltagare med behov av särskilt stöd betalas av uppdragsgivaren.