Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
Compuer Engineering BA (A), Object based programming in C++, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT019G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2008-01-21
  • Senast ändrad: 2011-12-08
  • Giltig fr.o.m: 2012-01-16

Syfte

Kursen introducerar objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering med specifikation och implementering av egna klasser i C++. Du får skapa och använda klasser. Vi betonar klassbegreppet och användning av objekt. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Du får också använda klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista. Vi introducerar UML som modelleringsspråk.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du
- förstå och kunna använda överlagring av funktioner
- förstå och kunna utnyttja konstanta typer
- kunna förstå pekarbegreppet och använda pekare i praktisk programmering och i samband med dynamisk minnesallokering
- förstå skillnader och likheter mellan pekare och referenser
- kunna specificera och implementera egna klasser och konstruera motsvarande klassdiagram i UML
- kunna använda objekt av andra typer som datamedlemmar i en klass
- förstå skillnaden mellan djup och grund kopiering och kunna överlagra nödvändiga operatorer i samband med detta
- kunna specificera, implementera och använda någon klassisk abstrakt datastrukturer som en klass
- förstå begreppet rekursion och dess möjligheter och konsekvenser i programmering
- känna till typparametrisering i färdiga funktions- och klassmallar i standardbiblioteket som t.ex. vector och list
- kunna förstå och utnyttja algoritmer för sortering och sökning
- kunna bygga en applikation baserad på flera källkodsfiler.

Innehåll

- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- rekursiva algoritmer
- introduktion till typparametrisering
- kontainerklasser i standardbiblioteket
- sortering och sökning
- introduktion till UML
- separatkompilering och projekt

Behörighet

Datateknik GR (A), 15 hp inkluderande en första kurs i C++-programmering.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av cirka: 16% föreläsningar, 10% laborationer. Cirka 74% av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

3.0 hp, L104: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)

4.5 hp, T104: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurser med kod DTAA96, DTEA24 eller DT026G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Deitel, Deitel
  • Titel: C++ How to program
  • Upplaga: fourth edition
  • Förlag: Prentice Hall
  • Kommentar: Det går bra med senare upplaga. Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan eller senare, Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23