Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
Computer Engineering, Object based programming in C++, 7,5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT019G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2008-01-21
  • Giltig fr.o.m: 2007-05-24

Syfte

Kursen behandlar specifikation, implementation och användning av klasser. Betoning läggs på klassbegreppet och användning av objekt i klientkod. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Standardbiblioteket i C/C++ behandlas i relevanta delar. UML introduceras som modelleringsspråk. Kursen syftar till att introducera objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering med specifikation och implementering av egna klasser i C++, däribland klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska du

- förstå och kunna använda överlagring av funktioner
- förstå och kunna utnyttja konstanta typer
- kunna förstå pekarbegreppet och använda pekare i praktisk programmering och i samband med dynamisk minnesallokering
- förstå skillnader och likheter mellan pekare och referenser
- kunna specificera och implementera egna klasser och konstruera motsvarande klassdiagram i UML
- kunna använda objekt av andra typer som datamedlemmar i en klass
- förstå skillnaden mellan djup och grund kopiering och kunna överlagra nödvändiga operatorer i samband med detta
- kunna specificera, implementera och använda någon klassisk abstrakt datastrukturer som en klass
- förstå begreppet rekursion och dess möjligheter och konsekvenser i programmering
- känna till typparametrisering i färdiga funktions- och klassmallar i standardbiblioteket som t.ex. vector och list
- kunna förstå och utnyttja algoritmer för sortering och sökning
- kunna bygga en applikation baserad på flera källkodsfiler

Innehåll

- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- rekursiva algoritmer
- introduktion till typparametrisering
- kontainerklasser i standardbiblioteket
- sortering och sökning
- introduktion till UML
- separatkompilering och projekt

Behörighet

Datateknik GR (A), 15 hp inkluderande kursen Datateknik A, Introduktion till programmering i C++, 7,5 hp, eller motsvarande kurs med Java som implementeringsspråk.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av cirka: 32 timmar (16%) föreläsningar, 21 timmar (10%) laborationer. Cirka 147 timmar (74%) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

3 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)

4,5 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kursen med kod DTAA96, DTEA24 eller DT026G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Deitel , Deitel
  • Titel: C++ How to program
  • Upplaga: fifth edition
  • Förlag: Prentice Hall
  • Kommentar: Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan 2000 Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23