Likvärdighet i fritidshem: aktionsforskning om likvärdig och tillgänglig lärmiljö i Sundsvalls kommuns fritidshem
Projektet fokuserar på hur undervisningen i fritidshem kan utvecklas och tillgängliga lärmiljöer kan skapas så att elevers likvärdighet i undervisningen främjas. Det genomförs i fyra fritidshem genom aktionsforskning utifrån personalens frågor rörande tillgängliga lärmiljöer och likvärdighet.
Detta projekt syftar ytterst till att generera kunskap om hur förändringar/förbättringar i undervisningen kan öka personalens kunskap om tillgängliga lärmiljöer samt elevers likvärdiga förutsättningar för lärande i fyra utvalda fritidshem i Sundsvalls kommun. Projektet ska bidra till att personalen i de fyra fritidshemmen ska förstå och förbättra praktiken (i frågeställningar/utvecklingsområden) utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Genom att systematiskt bedriva ett forskningsarbete ges personalen möjlighet att tillsammans med forskare reflektera över sitt handlande och lärande och elevers likvärdiga villkor för lärande, samt under hela processen kontinuerligt dokumentera arbetet. Det saknas forskning inom det specifika området likvärdighet och tillgängliga lärmiljöer i fritidshem, vilket innebär att projektet kommer att utgöra ett viktigt kunskapsbidrag till forskningen. Projektet löper under två år för att förändringar över tid ska kunna studeras och dokumenteras.
För att nå ovannämnda syfte ställs följande forskningsfrågor:
RQ1. Hur uppfattar och beskriver personalen vid de fyra fritidshemmen begreppet ”tillgängliga lärmiljöer” vid den egna enheten?
RQ2. Hur planerar och undervisar personalen för att förbättra och tillgängliggöra lärmiljöerna på fritidshem så att elevers lärande stimuleras?
RQ3. Hur kan undervisningen utvecklas i tillgängliga lärmiljöer för likvärdiga villkor för elevers lärande?
RQ4. Hur kan personalen stödjas för att öka kompetensen om tillgängliga lärmiljöer?
RQ5. Vilka lärdomar kan de fyra fritidshemmen dra av varandras erfarenheter mot ökad likvärdighet och tillgängliga lärmiljöer?
Projektets mål är att personalen vid de fyra fritidshemmen får ökade kunskaper om tillgängliga lärmiljöer så att fritidshemmen undervisning stärks, vilket kommer eleverna till godo. Att arbeta för att uppnå likvärdighet i och mellan de fyra fritidshemmen är också ett mål. Då fritidshemmets unika potential för elevers lärande utnyttjas och maximeras är det ett viktigt steg mot mer likvärdig utbildning, då fritidshemmet utgör en viktig kompensatorisk arena för olika elevers lärande. I förlängningen är också ett mål att kunskaparna från projektet ska spridas till andra fritidshem inom kommunen. Projektets vetenskapliga mål är att generera ny och användbar kunskap till ett fält som är i avsaknad av sådan.
Fakta
Projektperiod
240801-260831
Samarbetspartners
- Sundsvalls kommun
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Programsatsningar
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar
