Skolan digitaliseras för framtidens behov
Mittuniversitetet driver forskning inom informatik och pedagogik och har förenat dessa områden i en satsning för att utveckla ett spetsområde inom digitalisering. Satsningen kallas för DUVKOM – Digitalisering av utbildningsväsendet i kommunerna.
När DUVKOM-projektet, som handlar om digitaliseringen i skolan, nu går in på sitt tredje år måste även coronapandemin tas med in i forskningen. För nu sker digitaliseringen med en rasande fart.
— Pandemin spelar roll för projektet, den går inte att undvika. Alla måste nu digitaliseras mer än vad man kanske vill, säger Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet och projektledare för DUVKOM.
DUVKOM är en gemensam satsning av Timrå, Härnösand och Sundsvall samt Mittuniversitetet. Det är också en del av den nationella Forskarskolan GRADE, GRAduate school for Digitalisation of Education, som finansieras av Vetenskapsrådet. I starten av projektet anställdes en doktorand, Jussara Reis-Andersson, vars syfte är att följa skolornas arbete med digitalisering. Under de snart tre år som gått har ytterligare tre doktorander tillkommit.
— Vi jobbar fortfarande med datainsamling och en utmaning för oss forskare är att det inte är vi som ska göra jobbet vad gäller digitaliseringen i skolorna, det måste kommunerna själva göra. Vi kan studera och ge feedback, men vi kan inte göra jobbet, säger Jimmy Jaldemark.