Jussara Reis-Andersson

Universitetsadjunkt|Lecturer

Ingår i:
- Den nationella tvärvetenskapliga forskarskolan för digitala teknologier i utbildning (GRADE) https://graderesearch.umu.se/
- Forskargruppen Utbildningsledarskap och skolutveckling (ULS) https://www.miun.se/Forskning/forskargrupper/Utbildningsledarskap-skolutveckling/
- Higher Education and E-Learning (HEEL) https://www.miun.se/Forskning/forskargrupper/heel/
- Nationellt forskarnätverk om skolors styrning, organisering och ledarskap (NSOL) https://sola.kau.se/nsol/
- Pedagogy, Education, Praxis network (PEP) https://www.gu.se/pedagogik-kommunikation-larande/pedagogy-education-praxis
- Research on Educational Leadership (REL) https://www.edu.uu.se/forskning/pedagogik/rel
- Det kommunala samverkansprojektet i Sundsvallsregionen för digitalisering av utbildningsväsendet (DUVKOM)

Bakgrund

Civilingenjör, företagsekonom, lärare och skolutvecklare med bred utbildningsbakgrund och erfarenhet. Innehar en civilingenjörsexamen i informationsteknologi, en teknologi magisterexamen i datateknik, en ekonomie magisterexamen i företagsekonomi, en lärarexamen för högstadiet och gymnasiet och en filosofie magisterexamen i utbildningsledning och skolutveckling. Legitimerad lärare i företagsekonomi och teknik. Har tidigare arbetat som webbutvecklare, gymnasielärare, utbildningsledare, universitetsadjunkt och skolutvecklare. Disputerade i februari 2024 med avhandlingen ”Leadership in digitalisation: A practice-oriented approach for expanding access and application of digital technologies in K12 education.” Avhandlingen fokuserade på förändringsprocesser mellan skolledare och huvudman ur ett digitaliseringsperspektiv, med särskild betoning på hur man kan skapa en organisation som gynnar lärandet.

Forskningsområden

Mitt forskningsområde är brett och täcker flera spännande aspekter av utbildning och teknik. En central del av mitt arbete fokuserar på hur skolledare och huvudmän kan skapa organisationer som främjar lärande. Jag är också intresserad av hur kollaborativt lärande kan stärkas i olika sammanhang.

En annan viktigt aspekt av mitt arbete är hur artificiell intelligens (AI) kan användas för att förbättra lärandeprocesser och stödja förändringsarbete inom utbildningsorganisationer. Jag undersöker även professionell utveckling, spelbaserat lärande och teknikstött lärande i utbildningssammanhanget, med målet att uppnå bättre resultat och mer meningsfulla utbildningsupplevelser.

Forskning

Jag är en del av flera forskningsnätverk, bland annat vid Mittuniversitetet inom utbildningsledarskap och skolutveckling (ULS), samt i Higher Education and E-Learning (HEEL) som har fokus på pedagogik och informatik. Jag är också engagerad i det nationella nätverket för Skolutveckling, Organisering och Ledarskap (NSOL), samt Centrum för forskning om Ekonomiska Relationer (CER), som fokuserar på forskning kring företags och individers ekonomiska relationer.

Undervisning

För närvarande undervisar jag både på grundutbildningsnivå och avancerad nivå inom en rad olika utbildningsprogram. Detta inkluderar fristående kurser, rektorsprogrammet, Samverkan för bästa skola (SBS), magister- och mastersprogram, förskollärarprogrammet, lärarprogram för fritidshem samt det beteendevetenskapliga programmet. Utöver min undervisning handleder jag studenter i deras självständiga arbeten.

Övrigt

https://www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/avslutade-forskningsprojekt/duvkom---digitalisering-av-utbildningsvasendet-i-kommunerna/

Publikationer

Artiklar i tidskrifter

Reis-Andersson, J. (2024). Leaders’ perceptions of digitalisation in K–12 education : influencing arrangements for leading the expansion of digital technologies. Discover Education, vol. 3: 1    

Reis-Andersson, J. (2024). Leading the digitalisation process in K–12 schools – The school leaders’ perspective. Education and Information Technologies, vol. 29: 3, ss. 2585-2603.  

Reis-Andersson, J. (2024). Leading the digitalization in K–12 education at the municipality level. Cogent Education, vol. 11: 1    

Reis-Andersson, J. (2023). School organisers' expression on the expansion of the access and application of digital technologies in educational systems. The international journal of information and learning technology, vol. 40: 1, ss. 73-83.  

Doktorsavhandlingar

Reis-Andersson, J. (2024). Leadership in digitalisation : A practice-oriented approach for expanding access and application of digital technologies in K–12 education. Diss. (Sammanläggning) Sundsvall : Mid Sweden University, 2024 (Mid Sweden University doctoral thesis : 402)  

Konferensbidrag

Reis-Andersson, J. (2024). Generative AI in Brazil's Public Schools : The teachers' perspective. Paper presented at the 2nd Symposium on AI Opportunities and Challenges (SAIOC), [DIGITAL], 18th of June, 2024

Reis-Andersson, J. & Gunnars, F. (2024). Networked Leadership Roles for School Leaders' Work with Schools' Digitalization : A Comparative Investigation. I Proceedings of the Fourteenth International Conference on Networked Learning 2024. Aalborg : . S. 1--4.  

Dimitrova, I. , Öhman, P. , Jaldemark, J. & Reis-Andersson, J. (2024). The game matters : Metaverse application as an educational tool. I Proceedings Book : AIRSI2024 The Metaverse Conference goes offline. Zaragoza : . S. 155--158.  

Reis-Andersson, J. (2023). Organising digital technologies in K-12 schools - The school organisers' perspective. Paper presented at the Nordic Educational Research Association (NERA) 2023, Oslo, Norway, 15-17 mars, 2023

Reis-Andersson, J. (2022). Networking between school organizers - supporting the advanced use of digital technologies in the educational system. Paper presented at the NETWORKED LEARNING CONFERENCE (NLC), Sundsvall, Sweden, May 16-18, 2022.

Reis-Andersson, J. (2022). School organizer’s digitalization work – an equality perspective. Paper presented at the Nordic Educational Research Association (NERA)

Reis-Andersson, J. (2022). School organizers’ work with expanding the access and application of digital technologies in schools. I Information Communication Technologies in Education : Proceedings of ICICTE 2022.. S. 10-

Reis-Andersson, J. (2021). Expanding the access and use of digital technologies in the Swedish educational system. Paper presented at the GRAduate school for Digitalisation of Education (GRADE) symposium, Umeå Universitet, 17-18 November 2021  

Reis-Andersson, J. (2020). Expanding the use of digital technologies in the Swedish educational system : – A study on management change practice between municipal school organizers and school leaders. Paper presented at the International conference on information communication technologies in education (ICICTE 2020), [DIGITAL] Samos, Greece, July 2-4, 2020.

Sidan uppdaterades 2024-12-08