Potentiella studenter
De viktigaste drivkrafterna hos de personer som är intresserade av eller redan har valt Mittuniversitetet är gemenskap, engagemang och en känsla av meningsfullhet. Kännetecknade för de individer vi attraherar är att de är ärliga, varma, öppna och inkluderande.
För att lära oss mer om vår målgrupp genomförde Kantar Sifo undersökningen Needscope åt oss år 2013. I undersökningen deltog både potentiella studenter i hela landet och nuvarande studenter vid olika lärosäten.
I undersökningen framkom att de som attraheras av Mittuniversitetet har följande sociala och funktionella behov.
Sociala behov
De söker ett universitet med en image:
- som står för öppenhet och mångfald
- som är verklighetsnära, socialt ansvarstagande och samhällsinriktat
- som visar att de eftersträvar en hög kvalitet.
De söker gemenskap med personer som:
- har en blandad bakgrund och är i olika åldrar
- är socialt ansvarskännande och vill nätverka med andra i en bred heterogen grupp (genom studierna).
Funktionella behov
Personerna väljer utbildning utifrån att universitetet:
- har en erkänt bra utbildning inom önskat område
- erbjuder praktikmöjligheter
- erbjuder studier som ger framtida valmöjligheter och är personligt utvecklande.
Universitetet ska:
- ha bra miljö på plats – bra campus och trivsamma studielokaler
- tillämpa många olika inlärningsmetoder och möjliggöra mycket interaktivitet mellan lärare och studenter
- ha bostadsgaranti eller lätt att hitta bostad
- ha möjligheter till ett aktivt friluftsliv.