På den här sidan finner du information om de vanligaste verktygen som används vid Mittuniversitetet; Moodle och Zoom. Förutom vanliga program för ordbehandling, kalkyl och presentation (Office-program) kan du som student komma i kontakt med några av dessa verktyg.

Digitala verktyg för studenter

Fjärråtkomst till Windows datorsalar under Covid-19

Under rådande omständigheter ges tillfällig fjärråtkomst till ett antal datorsalar på Campus. Via ett särskilt webb-gränssnitt kan du som student se vilka datorsalar som det går och ansluta till och vilka programvaror som finns tillgängliga i salen, och därefter ansluta till en fysisk dator i en sal. 

 

Datorsalar med tillfällig fjärråtkomst

 

Allmänt om digitala verktyg

Lärplattform Moodle

Vid Mittuniversitetet används lärplattformen Moodle för nätbaserad undervisning. För att du ska komma åt din kurs i Moodle behöver du först registrera dig på kursen. Då kommer du inom en arbetsdag att få tillgång till dina kurser. För att komma åt din kurs loggar du in på ditt studentkonto. Om du har registrerat dig på en kurs kommer den att visas i menyn "Mina Studier".

Zoom

Zoom är ett e-mötesverktyg som kan användas för att hålla möten eller föreläsningar på distans.

Zoom för studenter

Om något inte funkar, var vänder jag mig då?

Har du problem med att logga in eller andra tekniska detaljer, kontakta helpdesk@miun.se. I övrigt vänder du dig i första hand till kursansvariga eller lärare på kursen.

Kan studenter använda Zoom på egen hand till t.ex. grupparbeten?

Ja, studenter kan skapa egna möten för grupparbeten och annat. Studenter har tillgång till samma funktioner i zoom som lärare har. 

Läs mer om funktionerna i Zoom

När ska jag använda chatten?

Chatten är ett bra kommunikationsverktyg när ni är många i Zoom samtidigt och därför har era mikrofoner avslagna. Här kan du ställa frågor till föreläsaren, kommentera om du inte ser eller hör föreläsaren och kommunicera studenter emellan. 

 

Kan jag dela min skärm i Zoom när jag ska redovisa mitt arbete?

Ja, om du vill visa de andra deltagarna något i Zoom kan du dela skärm. Det gör du genom att klicka på Share och sen väljer du om du vill visa din skärm (Screen) eller ett särskilt program på datorn. Skillnaden är att om du delar din skärm så kan de andra se allt du gör på skärmen och du kan då hoppa mellan flera olika program och fönster, medan om du delar ett särskilt program kommer de andra enbart se det programmet, så om du byter fönster på datorn följer inte de andra med.

När ska jag slå på min kamera och mikrofon?

När du loggar in i mötet kommer du få upp valet att gå med med datorns ljud och också ha möjlighet att testa ditt ljud. Du kan antingen starta ditt ljud härifrån, eller också startar du både ljud och bild när du kommer in i mötet. Att tänka på som student är dock är att du inte alltid kommer behöva starta vare sig ljud eller bild. Är ni väldigt många i rummet kan det bli väldigt plottrigt om alla slagit på sin kamera. Det kanske räcker om du slår på den om du ska redovisa något? Här får din lärare guide dig i hur hen vill ha det på sina lektioner. Men tänk på att ha alltid mikrofonen avstängd när du inte pratar, eftersom bakgrundsljud kan störa.

Hur hittar jag till föreläsningen i Zoom?

Din lärare tillhandahåller länken till föreläsningen via överenskommet medium, troligtvis via Moodle eller schemat. Det kommer inte vara samma länk till alla föreläsningar i kursen, utan det skapas nya länkar för varje tillfälle. Titta därför noggrant efter att det är dagens länk du hittat.

Hur loggar jag in i Zoom?

Ladda ner appen ZOOM Cloud Meetings från App Store/Play Butiken. Klicka på Sign in och välj SSO-inloggning. När company domain efterfrågas, skriv miun-se. Du kommer då till den vanliga miun-inloggningsrutan, logga in där så kan du börja använda appen.

 

Hur loggar jag in i Zoom?
Du använder ditt studentportalsinloggning för att logga in i Zoom.(@student.miun.se)

Måste jag ladda ner någon app eller programvara för att kunna använda Zoom?

Deltar du via dator kommer en Zoom-klient automatiskt laddas ned på din dator första gången du klickar på en Zoom-länk. Vill du delta via telefon eller surfplatta behöver du ladda ner appen ZOOM Cloud Meetings från App Store/Play Butiken. Du kan även delta på möten/föreläsningar via webbläsaren. Klicka på länken och följ sedan anvisningarna.

Vad behöver jag för att kunna delta i en lektion i Zoom?

En dator, surfplatta eller smartphone med stabil internetuppkoppling, ett headset och en webbkamera.

Allmänt

På den här sidan finner du information om de vanligaste verktygen som används vid Mittuniversitetet; Moodle, Zoom och Google Docs. Förutom vanliga program för ordbehandling, kalkyl och presentation (Office-program) kan du som student komma i kontakt med några av dessa verktyg.

 

E-mötesverktyget Zoom används för nätbaserade möten, föreläsningar på distans, handledning och grupparbeten.

För att kunna använda Zoom behöver du en dator/surfplatta/smart phone med stabil internetuppkoppling, headset och webbkamera.

 

Först behöver du ladda ner Zoom-klienten och installera den på din dator.

  1. Gå till nedladdningssidan för Zoom
  2. Klicka på Download och installera klienten Zoom Client for Meetings
  3. Nu har du fått en Zoom-ikon på datorns skrivbord

För att delta i ett möte klickar du på den länk du fått till mötet/föreläsningen och följer därefter instruktionerna på skärmen. Alternativt kan du ansluta via ett mötes-ID (Öppna din zoomklient och klicka på den blå Join a meeting-knappen. Skriv in mötes-ID och klicka på Join.)

Tänk på:

  • Använd headset och kamera vid mötet.
  • Stäng av ditt ljud när du inte pratar.
  • Den chathistorik du själv ser sträcker sig från och med när du själv kom in i mötesrummet.
  • Var schyssta med varandra! Att studera och umgås över nätet är fantastisk! Men tänk på att det ibland är lättare för missförstånd. Så var lite extra snälla med varandra så blir det en bra studiemiljö för alla. Tänk därför på att; vara positiv och respektfull och använd ett vårdat språk som är tydligt. Ironi funkar sällan digitalt, skippa det :)

Mer information


Support


Har du problem med Zooom eller behöver support kontakta IT-Helpdesk.

E-post: helpdesk@miun.se

Tel: +46 (0)10-142 80 00

 

Ladda ner Zoom

Kontakt

Läs mer