Självständigt arbete i samverkan mellan praktik och lärarutbildning
Detta projekt är en av aktiviteterna inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid Mittuniversitetet. Syftet är att pröva en modell för hur samverkan mellan lärarutbildningen och skolpraktiken kan se ut, som innefattar studenters självständiga arbete.
Finansiär:
Detta projekt är en av aktiviteterna inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid Mittuniversitetet. ULF är en nationell försöksverksamhet med syfte att skapa långsiktig samverkan kring praktiknära forskning för att stärka den vetenskaplig grund som utbildningen enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska vila på. För att uppnå detta utvecklas och prövas olika samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning (www.ulfavtal.se). Den forskning som är tänkt att bedrivas ska utgå från de yrkesverksammas uttalade behov, och hålla hög vetenskaplig kvalitet. Detta innebär att forskning inom ULF både utgår från de yrkesverksammas frågeställningar och behov av ny kunskap för att förbättra och utveckla utbildningen, och sker i samverkan mellan forskare och yrkesverksamma (Nationella samordningsgruppen, 2022). Under försöksperioden 2017 – 2022 har aktiviteter inom ULF fokuserat på olika samverkansformer mellan forskning och skolverksamheten, medan aktiviteter som inkluderar lärarutbildning ingått i mindre omfattning (Benerdal et al., 2022). Därför finns ett behov av fler aktiviteter som fokuserar på samverkan mellan praktik och lärarutbildningen. Vidare ska forskning vara en integrerad del i lärarutbildningen och under sin utbildning ska studenterna skriva självständiga arbeten (SFS 1993:100).
I detta projekt är därför syftet att pröva en modell för hur samverkan mellan lärarutbildningen och skolpraktiken kan se ut, som innefattar studenters självständiga arbete. Projektet utgår från ett komplementärt perspektiv där förslag på forskningsområden initialt formuleras av lärare på den skola som ingår i projektet, och att studenterna sedan vidareutvecklar dessa till undersökningsbara problemformuleringar i samråd med handledare på universitetet och kontaktlärare på skolan. Under genomförandet av studien på skolan är kontaktläraren delaktig enligt överenskommelse mellan kontaktläraren och studenten. När det självständiga arbetet är slutfört återkopplar studenten resultatet till lärarna på skolan. Målet med projektet är tudelat: dels ska samverkan bidra till att studenter inom lärarutbildningen får bedriva forskning som är av relevans för praktiken, dels ska lärare på skolan få möjlighet att fördjupa sin kunskap om lärande och undervisning inom olika ämnesområden utifrån deras önskemål. Genom att studenternas arbeten sker i samverkan med en skola får även lärare på lärarutbildningen (i rollen som handledare) en närmare anknytning till praktiken. I projektet samlas data in i form av intervjuer med studenter som deltar, deras handledare på Mittuniversitetet, samt deras kontaktlärare på den deltagande skolan.
Läs pilotstudien om "Självständigt arbete i samverkan"
Referenser
Benerdal, M., Cervantes, S., Westman, A., & Ahlström, B. (2022). Utveckling, Lärande, Forskning? Slutrapport från genomlysningen av försöksverksamheten med ULF-avtal i Umeå-noden. https://www.ulfavtal.se/digitalAssets/952/c_952780-l_3-k_slutrapport-ulf-genomlysning.pdf
Nationella samordningsgruppen (2022). Slutredovisning av försöksverksamhet med praktiknära forskning (ULF) 2017-2021. https://www.ulfavtal.se/digitalAssets/709/c_709236-l_3-k_ulf_slutredovisning.pdf
SFS 1993:100. Högskoleförordningen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hogskoleforordning-1993100_sfs-1993-100
SFS 2010:800. Skollagen. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
Fakta
Projektperiod
220101-220731