Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
Didaktik avser vetenskapen om undervisning och lärande. Ämnesdidaktik handlar därmed om frågor om och studier kring undervisning och lärande som är särskilt utmärkande eller relevanta för ett visst ämnesinnehåll, till exempel utgående från ämnenas särdrag. Ämnesdidaktik kan därmed sägas utgöra en brygga mellan ämnesteori, dvs. ämnenas innehåll, samt studier av och teorier kring lärande- och undervisningsprocesser.
Även om matematik och naturvetenskap, och likaså de olika ämnena inom naturvetenskap, kan sägas ha olika särdrag, så finns också en särskild närhet mellan dessa olika ämnen. Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap kan därmed ses som ett enda ämne, där kärnan i forskningsområdet utgörs av de gemensamma perspektiv och angreppssätt som finns inom ämnesdidaktik, oavsett om ämnet avser matematik eller naturvetenskap.
Vid Mittuniversitetet bedrivs forskning inom flera områden inom ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap. Mer information om vår forskningsmiljö hittar ni på forskargruppssidan för ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap.
Anställda inom ämnet












