PopCulTour är ett forskningsprojekt med fokus på den turism som skapas av olika populärkulturella fenomen såsom film, musik och litteratur. Projektet omfattar både perspektivet destinationer och perspektivet fans och besökare.

Maria Lexhagen och ABBA-affisch

Forskningen i detta projekt handlar om platser som kopplas till litteratur, inspelningsplatser för filmer och TV-serier samt musik, sport, fan-evenemang och annan populärkultur.

Vi är också intresserade av sociala medier och online gemenskaper och hur det påverkar fansens resande till denna typ av destinationer och evenemang. Vi har till exempel studerat the Twilight Saga och ABBA. På dessa länkar finns mer information om vår forskning.

På dessa länkar finns mer information om vår forskning: Forskningsgruppen PopCulTour:s webbsida och @TwilightAcademy på Twitter.


Läs också om det avslutade projektet Böcker, film och musik som turistmagnet

Publikationer

  • Lexhagen, M., Lundberg, C. and Chekalina, T. (2019). Travelling in the Footsteps of ABBA, The Journal of Popular Culture, 52(6), 1408-1432. 
  • Lexhagen, M., Chekalina, T. and Lundberg, C. (2019). The ABBA fandom – an online survey. WP 2019:1, Etour, Mid Sweden University.
  • Lexhagen, M. (2018). Music fans as tourists: the mysterious ways of individual and social dimensions. In C. Lundberg and V. Ziakas (eds), The Routledge Handbook on Popular Culture and Tourism, Routledge, UK. Chapter 21, pp. 234-247.
  • Gyimóthy, S, Lundberg, C, Lindström, K, Lexhagen, M. and Larson, M (2015). Popculture Tourism: A Research Manifesto. In D. Chambers and T. Rakic (eds.), Tourism Research Frontiers. Tourism Social Science Series, Emerald: Bingley, pp. 13-26
  • Lundberg, C. and Lexhagen, M. (2014). Pop culture tourism: A research model. In A. Chauvel, N. Lamerichs and J. Seymour (eds), Fan Studies: Researching popular audiences. Inter-Disciplinary Press: Freeland (U.K.). pp. 13-34
  • Larson, M., Lundberg, C. and Lexhagen, M (2013). Thirsting for Vampire Tourism: Developing Pop Culture Destinations, Journal of Destination Marketing and Management, 2 (2), pp. 74-84.
  • Lexhagen, M., Larson, M. and Lundberg, C. (2013). The virtual fan(g) community: Social Media and Pop Culture Tourism. In S. Gyimóthy, A. M. Munar and L. Cai (eds), Tourism Social Media: Transformations in Identity, Community and Culture, Tourism Social Science Series, Vol. 18, Emerald: Bingley, UK, pp. 133-157
  • Lundberg, C., and Lexhagen, M. (2012). Bitten by the Twilight Saga: from pop culture consumer to pop culture tourist. In R. Sharpley. & P. Stone (eds), Contemporary Tourist Experience: Concepts and Consequences. Abingdon: Routledge, pp. 147-164
  • Lundberg, C., Lexhagen, M., Mattsson, S. (2012). Twication – The Twilight Saga Travel Experience, R 2012:29, Östersund, Sweden: Jengel Förlag AB
  • Lundberg, C., Lexhagen, M., Mattsson, S. (2011). Twilight + Vacation= Twication©, R 2011:28, Östersund, Sweden: Jengel Förlag AB.
  • Lundberg, C. and Lexhagen M. (2010), The popular culture tourism service system: the case of Twilight. In Polese, F. and von Friedrichs, Y., Perspectives of Service Science Research, Journal Impresa, Ambiente, Management, Vol. 4, No. 3, pp. 439-458.

Jorden runt i popkulturens fotspår - Del 1

Jorden runt i popkulturens fotspår - Del 2

Jorden runt i popkulturens fotspår - Del 3

Fakta

Projektperiod

160101-300131

Forskningscenter

Projektledare

Maria Lexhagen

Universitetslektor|Senior Lecturer

010-1428339