16853057-template-logo-40-anniversary-vector-illus.jpg

Turismutbildningen vid Mittuniversitetet firar 40 år

Turism och destinationsutvecklingsprogrammet har funnits i 40 år, utbildat närmare 2000 studenter inom turism- och destinationsutveckling och försett turism- och besöksnäringen i hela Sverige med bland annat destinationsutvecklare, marknadsförare, projektledare, strateger och chefer - inom både privat och offentlig sektor. Utbildningen har också lagt grunden till påbyggnadsutbildningen Master i turism och Nordens enda doktorandutbildning i turism.

Läs mer om Turism och destinationsutvecklingsprogrammet som firar 40 år.

Vi vill fira jubileet genom att uppmärksamma våra alumner! Vi har intervjuat en rad tidigare studenter, som gått utbildningen under olika decennier, om vad de gör i dag och hur de hamnade där. Se filmerna nedan...

"Det här är en bransch med många olika karriärmöjligheter"

Simon Stamming ville ha rejäla vintrar och flyttade från Växjö för att studera. Nu kombinerar han skidåkning med ett jobb som marknadskoordinator.

"Du kan verkligen skapa och forma din egen utbildning"

Malin Larsson Salo riktade själv in sin utbildning mot miljö. Nu åker hon land och rike runt för att hjälpa event att bli mer hållbara...

"Det finns ingen annan bransch för mig än turismbranschen"

Malin Steffensen jobbar som Sales Manager på vad hon säger är världens bästa hotell i världens vackraste stad – Grand Hôtel i Stockholm.

“Utbildningen ger en palett att välja ifrån”

Helena Nyberg Brehnfors jobbar som enhetschef på Tillväxtverket och trivs med att få ha ett helikopterperspektiv på besöksnäringsfrågorna.

"Det finns något för alla"

Cathrine Jansson kombinerar ett eget företag inom landsbygdsturism med ett arbete som projektledare för Astrid Lindgrens hembygd.

”Gillar man att jobba med människor, event, turism, marknadsföring – då är utbildningen helt rätt”

Lisa Engman är marknadsansvarig på Skidskytte-VM och tycker att det är fantastiskt att få jobba med internationella evenemang på hemmaplan.

”Hållbarhetsfrågan är extremt viktig inom destinationsutveckling”

Carla Aguirre Muñoz arbetar med att marknadsföra och utveckla destinationen Skåne och brinner för att försöka göra det på ett hållbart sätt.

"En akademisk utbildning öppnar dörrar till mer kvalificerade jobb”

Anna Hansson har varit platschef på Storhogna högfjällshotell & Spa i tio år. Nu har hon precis sadlat om till näringslivsutvecklare på Bergs kommun.

"Turistnäringen har en sanslöst bra framtid"

Mats Svensson beskrivs av andra som ”styrelseproffs”. Han valde turistbranschen för att han såg att där fanns stor utvecklingspotential.

"Gå turismutbildningen! Du kan bli nästan vad du vill"

Camilla Olsson har många strängar på sin lyra. Sedan hon tog examen har hon jobbat som bland annat turistchef, näringslivschef och verksamhetschef.