SENAVIS ‑ Sensorteknologi för smart avisning
Underhåll av vintervägar och flygplatser kräver stora mängder dyra och miljöskadliga kemikalier. SENAVIS kommer att bedriva forskning inom sensorteknologi för optisk mätning av kemikaliernas koncentration i vätska på asfalt. Projektet är ett samarbete mellan Mittuniversitetet och NTNU i Trondheim.
Underhåll av vintervägar och flygplatser kräver användning av stora mängder kemikalier som är dyra och farliga för miljön. Klimatförändringar ger mer frekventa temperaturvariationer kring noll, vilket ökar behovet av halkbekämpning. Detta projekt kommer att bedriva forskning och utveckling av sensorteknologi för optisk mätning av kemikaliernas koncentration i den vätska som täcker asfalten.
Smartare, mer exakt spridning av kemikalier som tar hänsyn till lokala variationer av koncentration har potential att minska den totala mängden som sprids. På så sätt minskas belastningen av miljön samtidigt som kostnader minskas.
Ett innovationsnätverk för forskning och utveckling kommer att formeras som ett resultat av projektet. Nätverket syftar till att den utvecklade sensorteknologin på sikt kommersialiseras och därmed uppnås långsiktiga effekter på underhåll av vägar och flygplatser.
Varför behövs projektet?
Underhåll av vintervägar och flygplatser kräver användning av stora mängder kemikalier för bättre friktion. Kemikalier för avisning är dyra och farliga för miljön. Etter et utlegg har brøytemanskaper ingen mulighet å vite hvor lenge tiltaket varer, og hvor mye er igjen på et gitt tidspunkt. Pga denne usikkerheter legges kjemikalier for ofte og/eller med en for høy dosing, enn nødvendig. Pågående klimatförändringar pekar mot att mer frekventa temperaturvariationer kring noll kommer att öka behovet av halkbekämpning.
Projektet SENAVIS vill utveckla och testa en optisk kemisk sensor som kan användas för att mäta kemikaliekoncentrationen i den vätska som täcker en asfaltyta. Det är den vätskan som riskerar att frysa och orsaka halka om temperatur och kemikaliekoncentration är låg. Med bättre spatial information om aktuell koncentration kan kemikalier doseras mer noggrant utifrån behov och lokala variationer och inte som idag, utifrån en grov generell uppskattning. Genom ett långsiktigt förändrat sätt att arbeta med kemikalier för att höja friktionen på vägar och flygplatser, är målet att begränsa utsläppen av kemikalier i naturen, samtidigt som driftskostnader minskar.
Projektets mål
Projektet ska utveckla och undersöka sensorteknologi för smartare användning av kemikalier när vägar och andra asfaltytor skall avisas. Vid projektavslut har följande delmål uppnåtts:
- Utvecklad sensorteknik för förbättrad karakterisering av en asfaltyta,
- Undersökning och utvärdering av utvecklad teknologi,
- Ett innovationsnätverk har bildats av företag, myndigheter och forskningsutövare inom området för vinterhållning av vägar och flygplatser samt inom sensorteknik och digitalisering.
Fakta
Projektperiod
240301-270331