Hur jobbar skolor med säkerhet och krisberedskap? En pilotstudie av Jämtlands Gymnasium Wargentin
Det finns gott om information för hur skolor bör arbeta med säkerhet och krisberedskap men väldigt lite kunskap om hur detta arbete faktiskt görs i praktiken, samt vilka svårigheter som omgärdar detta arbete. Därför undersöker vi hur en svensk gymnasieskola i praktiken arbetar med dessa frågor.
Projektet kommer att genomföras i form av en fallstudie där vi tillsammans med Jämtlands Gymnasium Wargentin undersöker hur de arbetar med säkerhet och krisberedskap med fokus vid identifiering av problem och svårigheter samt möjlig utveckling. Eftersom det är upp till enskild huvudman att bestämma hur arbetet med säkerhet och krisberedskap inom skolan ska organiseras ska projektet genomföras i samverkan med personer på både huvudmannanivå och enhetsnivå för att bl.a. kunna kartlägga relationerna mellan organisationsnivåer i säkerhet och krisberedskapsfrågor.
Tillsammans kommer vi att kartlägga arbetet med säkerhet och krisberedskap genom intervjuer, fokusgrupper och en dokumentstudie, samt att ta fram en enkät i syfte att identifiera utvecklingsbehov för Jämtlands Gymnasium Wargentin och ta fram förslag till åtgärder. Detta projekt kommer med andra ord att genomföras i nära samarbete med representanter från denna skola för att säkerställa att praktiska implikationer är väl förankrade i skolmiljön.
Syftet med projektet är ökad kunskap om skolors faktiska arbete med säkerhet och krisberedskap för att därigenom kunna visa på såväl utmaningar som möjligheter. Mer kunskap om skolors faktiska arbete kan bidra till att fylla en viktig forskningslucka och bidra till beslutsunderlag för beslutsfattare inom skolområdet och enskilda skolverksamheter i arbetet att utveckla säkerhet och krisberedskap.
Fakta
Projektperiod
240201-251231
Samarbetspartners
Forskningscenter
Institutioner/avdelningar
Kommunsamverkan
Projektmedlemmar





