Nyckelbegrepp i fysik och matematik: Kommunikationen inom och mellan ämnena i ingenjörsutildning
Besläktade discipliner hanterar ofta gemensamma nyckelbegrepp ur olika perspektiv. Skillnader i ämneskulturer kan upplevas som hinder av studenter, beroende på faktorer som notation, visualisering, motivering eller betoning i exempel och tillämpningar.
Syftet med projektet är ökad kunskap om vilka likheter och skillnader som finns i matematik och fysik avseende kommunikation av gemensamt innehåll. Denna kunskap kan då bidra till att hitta vägar för att bygga broar mellan undervisningen i båda discipliner.
I ett större sammanhang vill projektet göra ett bidrag till den pågående STEM-diskussionen, där ett nationellt mål bland annat är att öka antalet studerande som fullföljer en STEM-utbildning.
Projektet guidas av följande forskningsfrågor:
1) Vilken diskurs kring gemensamt matematiskt innehåll är framträdande i de två olika sammanhangen matematik och fysik?
2) Vilka är de identifierade likheterna och skillnaderna mellan matematik och fysik, avseende diskursen i 1).
Fakta
Projektperiod
251201—251231
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare
Projektmedlemmar