ProDiSo ‑ upphandling av digitalisering i Socialtjänsten
Syftet med projektet är (i) att bidra till att stärka professionens förmåga att representera sina egna intressen i upphandlingar av digitala stöd samt att (ii) genom den longitudinella och rika empiriska ansatsen konstruera ett teoretiskt ramverk som stöder vår förståelse av gemensamma utmaningar.
Vi ser för närvarande höga förhoppningar kopplade till digitaliseringinom den svenska Socialtjänsten. Välfärdskommissionen (2020) konstaterar att ”ökad digitalisering inom välfärdssektorn har stor potential att förbättra välfärden genom ökad kvalitet, tillgänglighet, effektivitet och bättre arbetsmiljö”. Samtidigt ser vi exempel på hur dessa förhoppningar utmanas och att nyttorna med digitalisering inte alltid matchar den tid och de pengar som investeras.
Forskning visar att en viktig faktor till varför utveckling och implementering av digitala system inom offentlig sektor misslyckas är hur dessa system upphandlas (Thai, 2001; Thai & Grimm, 2000; Moe, 2014). Dynamiken i upphandlingsprocesser behöver dock studeras vidare. Tidigare studier har mestadels utformats som småskaliga fallstudier vilket gör det svårt att systematiskt jämföra och analysera varför vissa projekt misslyckas där andra lyckas, och hur dessa skillnader relaterar till olika aspekter
av upphandlingsprocessen.
Syftet med ProDiSo är därför att studera upphandling av "digitalisering" (digitala "informationssystem") inom socialtjänsten mot bakgrund av befintlig kunskap om orsaker till misslyckandefrekvenser under en längre tidsperiod (10 år) och med fokus på hur dessa upphandlingsprocesser förstås och förklaras, dvs. utspelar sig. Det vill säga det komplexa meningsskapande som sker mellan de deltagande aktörerna genom hela upphandlingsprocessen - från den uttalade visionen till det implementerade "digitala systemet".
Fakta
Projektperiod
231101—251231
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar




