Hälsa, lärande och trygghet (HLT)
Hälsa, lärande och Trygghet (HLT) är en samverkansmodell med syfte att erbjuda tidigt och samordnat stöd till barn (0–16 år) och deras familjer, för att behov av mer omfattande insatser senare ska minska. Studiens syfte är att processutvärdera implementeringen av HLT i Sollefteå kommun.
HLT utgör en del av första linjen för psykisk hälsa, och målsättningen med studien är att optimera samverkan mellan nyckelpersoner (HLT-team) och projektledning för en framgångsrik implementering av HLT-modellen i Sollefteå. Målet är vidare att generera vetenskapligt underlag som redogör för hinder och möjligheter i arbetet med att implementera samverkansprojekt i en glesbygdskontext. Förskola/skola, primärvård och socialtjänst finns representerade i teamen.
Arbetet genomförs av 2-3 studenter och innebär att hålla i fokusgruppsintervjuer med HLT-teamen samt styr- och ledningspersoner vid upprepade tillfällen, för att undersöka hur implementeringen av modellen fortskrider och hur arbetssättet upplevs av teamen. Resultaten analyseras kvalitativt och återförs till projektledaren för HLT efter varje datainsamling för att optimera implementeringen av HLT-modellen. En enkät delas också ut till deltagarna vid varje datainsamlingstillfälle. Intervjuguide och enkät bygger på implementeringsteori.
Hållbarhetsmål
Projektfakta
Projektvaraktighet
221001-230630
Projektinstitutioner
Samverkan (flerval möjligt)
Projektledare
