Sexualitet, Samtycke och Relationer (SSR) – Högstadieelevers (åk9) erfarenheter och behov
Sedan 2022 ingår i läroplanen att undervisa i kunskapsområdet SSR i alla grundämnen. Men vilka erfarenheter finns kring SSR-undervisningen bland högstadieelever, och vart vänder de sig när de behöver information/samtala?
Undervisning i sexualitet, samtycke och relationer är viktig eftersom den ger unga kunskap och verktyg för att bygga trygga, respektfulla och jämlika relationer. Den bidrar också till att förebygga våld, övergrepp och diskriminering genom att stärka förståelsen för kroppslig integritet och rättigheter. Skolan har därmed en viktig roll genom SSR-undervisningen.
Vi genomför en digitalundersökning (kvantitativ) 2025/26 där vi vill undersöka 1) högstadieelevers erfarenheter och behov inom SSR-undervisningen, samt 2) vart ungdomar hämtar sin information SSR-relaterade ämnen och vart de vänder sig för att samtala om dessa frågor.
Vi söker flera studenter till projektet. De studenter som kommer att antas till projektet kommer att få diskutera och forma syfte, konkreta frågeställningar och analyser med handledarna. Kvantitativa analyser i spss kan kännas svårt för en del, men vi handledare kommer att ge er det stöd ni behöver.
Vi ser gärna att två studenter arbetar tillsammans (inom bla folkhälsovetenskap är det möjligt att skriva det självständiga arbetet i par - med redogörelse till handledare av fördelningen av arbetet).
Om du som student tillhör ett annat ämne än Folkhälsovetenskap är intresserad? Kontakta då ämnesansvarig för att ta reda på om projektet verkar lämpligt för ert ämne.
Hållbarhetsmål
Projektfakta
Projektvaraktighet
251101-260630
Projektinstitutioner
Ämnen
Projektledare
 
    Verkar det intressant?
Då är du varmt välkommen att anmäla ditt intresse till att få delta i projektet!
Berätta vilket program och vilken termin du går. Motivera ditt medverkande och beskriv ditt intresse i projektet. Inkludera även ditt mobilnummer i meddelandefältet så att vi enkelt kan nå dig. Din information kommer inte att sparas.