01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö.
Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för en helt ny produkt eller tjänst skiljer sig från att använda redan verifierad teknik i en konstruktion. Du måste uppskatta tiden det tar att utveckla produkten från grunden till prototyp och produktion. Det är inte bara att lägga till tidsfrister som marknadsförare eller strateger gör – det här fungerar sällan i forskningsdelen. Tja, kanske i ett drömscenario, eller om varje test har ett perfekt utfall (händer inte alltid, ledsen).
Så hur gör du det? Vi behöver att produkten släpps för slutanvändare på DETTA datum!
Du måste behärska dynamiken mellan forskare, tekniker och marknader för att lyckas. Medan de deadlines som rör forskningsdelen kan inträffa under en månad eller kvartal, måste marknadsfolkets deadlines läggas i slutet av dessa perioder. En produkt kan till synes testa perfekt vid ett tillfälle, men om något i den insamlade informationen inte visar vad vi vill se – kan vi behöva testa tio gånger till, så för att vara på den säkra sidan och för att uppfylla tidsfristen kommer vi att ange “månad” som levereras. Det betyder att marknadsfolket kan lägga till sin deadline vid slutet av den månaden.
Så … detta betyder att för att möta slutanvändaren vid rätt tidpunkt när den är ”marknadsmässigt” mest mottaglig, måste en forskare börja planera tidigt, och det måste också vara ett joint venture mellan forskning och marknad FRÅN DAG ETT.
4. ÖVNING:
a) Beskriv en situation som du har varit i / hört talas om där forskning framgångsrikt nådde marknad / slutanvändare eller – gjorde det inte. Förklara varför den nådde marknaden eller varför den inte gjorde det.
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...
Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av Vår testbädd, eller sandlåda, h...
En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...
Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...
Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...
Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...
Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...
Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...
Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...
Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...
Sidan uppdaterades 2024-12-10