Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”?
Vad gillar du dessa ord?
Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner.

Med marknader menas varje utrymme eller arena där det finns slutanvändare som möjligen kan använda din forskning/ produkt eller skapa efterfrågan. Antingen lägger en akademi ut sina tjänster här (användning), eller så lägger företag ut samma saker och även produkter (kommersialisering).
Samma grundtanke – två tankesätt!

Återkoppling är viktig, och kommunikationen fortsätter med varje intressent / aktör i en feedback-slinga tillbaka till strategisk analys inom projektet. Detta leder till nya idéer och ny utveckling.

8. ÖVNING:
a) Två olika tankesätt. Det akademiska tankesättet och marknadsförarens tankesätt. Hur kan vi skapa en situation där dessa två kan bli mer bekanta med sina olika ordförråd och arbeta smidigt tillsammans?

b) Hur kan vi prata mer om nyttogörande / kommersialisering och arbeta mot gemensamma mål?

01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE

Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...

02: KOMMUNIKATION

Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...

03: TESTBÄDD

Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av  Vår testbädd, eller sandlåda, h...

04: FÄLTTEST & UTVECKLING

En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...

05: FÖRETAGSPARTNERS

Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...

06: VALIDERING PROTOTYPER

Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...

07: FÖRBEREDELSE FÖR NYTTOGÖRANDE

Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...

08: MARKNADER

Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...

09: FEEDBACK LOOP

Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...

10: STRATEGI

Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...

UPPHANDLING

Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...

NVC-logotyp
Logo
Östersunds kommun logotyp