Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av 

Vår testbädd, eller sandlåda, har varit ett utrymme eller ett utomhusområde för ”öppen innovation” där slutanvändare, forskare och företag möts och utvecklar något tillsammans i ett fältteam. Teamet går till den plats där testbädden kommer att upprättas. Och vad gör vi?

Vi experimenterar, samlar in data för att analysera för att hitta lösningar, vi testar nya saker, utvecklar tillsammans prototyper, verifierar tekniken och validerar den så att slutanvändaren kan vara nöjd med slutprodukten eller tjänsten.
En testbädd är helt enkelt ”en säng för tester”. Det avgörande i en testbädd är teamet som samverkar i öppen innovation med marknader och slutanvändare från steg ett. Steg ett har – för oss – alltid varit DEMAND.

Kom ihåg att leta efter DEMAND och bygga utifrån det.

Kom också ihåg att låta konstiga idéer eller ovanliga samarbeten finnas med, detta är en trigger för nya resultat.

En annan sak som är mycket viktig är att vara medveten om, och inkludera i ditt arbete, är förstås de globala målen, Agenda 2030. Detta är FN: s agenda för hållbarhet, och det är något som vi behöver integrera i allt vi gör – och gör det naturligtvis. Om det är för svårt kommer det att bli tråkigt, därför behöver du kommer välja ut ett eller två mål att arbeta med som du finner är intressanta.

Här är de case vi har arbetat med mellan 2017 – 2020:

1. Ski Team Sweden

a) Alpine GNSS-spårningssystem

b) Cross country / skidskytte GNSS spårningssystem

c) Biathlon-app för kvinnor (perioder) (med Umeå universitet)

2. Svenska olympiska kommittén – App för acklimatisering av OS 2021 (ursprungligen Tokyo 2020) (med Rinaldo-projektet).

3. Company Case Future – Digitaliserade hastighetshjälmar.

4. Company Case Arena – Arenahantering för ungdomstävlingar.

5. Company Case Ranbrandt – App för turism och kartor (flyttas till privat aktör för möjlighet)

6. Företagssak Marslade – Community / app för spårning / händelser.

7. Company Case Trangia – Digitaliserad funktion på klassisk campingutrustning.

8. Company Case Snowboard Consulting – Mätning för konstruktion av ny ramp.

9. Kraftplattor – App-utbildning för äldres träning, byggda på AI (flyttade till Umeå universitet)

3. ÖVNING:
a) Titta på positionerna Nr 1-10 på bilden i avsnitt 10 som innehåller alla funktioner i testbädden. Skapa ett exempel från FoU för att marknadsföra och beskriv vägen genom systemet, beskriv också de roller i teamet som behöver utföra det. Teamet ska alltid samlas i Nr 1 för att förberedas för sin del i kedjan.

b) Hur integrerar du de globala målen i din process?

Kontrollera www.globalgoals.org

01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE

Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...

02: KOMMUNIKATION

Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...

03: TESTBÄDD

Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av  Vår testbädd, eller sandlåda, h...

04: FÄLTTEST & UTVECKLING

En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...

05: FÖRETAGSPARTNERS

Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...

06: VALIDERING PROTOTYPER

Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...

07: FÖRBEREDELSE FÖR NYTTOGÖRANDE

Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...

08: MARKNADER

Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...

09: FEEDBACK LOOP

Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...

10: STRATEGI

Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...

UPPHANDLING

Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...

NVC-logotyp
Logo
Östersunds kommun logotyp