01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren och marknaderna upp till punkten där man förbereder produkten för produktion och / eller användning (samma som kommersialisering på ”marknadsspråk”).
Vi vill inte utveckla något som kommer att hamna på marknaden och befinna sig i omedelbar konkurrens. De företag vi arbetar med syftar till att bli starkare, så vi måste vara vakna och ta in signaler – men samtidigt har företaget ett stort ansvar att se på sin egen marknad. Teknisk utveckling går mycket snabbt.
Den viktigaste saken på detta område är för oss att förstå företagsprocesserna för att kanalisera vår forskning för att den ska komma till nytta och bli användbar.
Kom ihåg att användning / kommersialisering (”K-ordet”) är din bästa vän när som helst. Detta är möjligheten för en forskare att få pengar för det du gillar mest att göra – din forsking. Det är därför det är viktigt att förstå hur man arbetar med detta.
7. ÖVNING:
a) Anpassa dina intresseområden och skriv också upp vilka områden i samhället och vilka företag som arbetar med dessa. Lägg till Agenda 2030 till bilden och se om någon av dina intresseområden sammanfaller där.
Diskutera!
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...
Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av Vår testbädd, eller sandlåda, h...
En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...
Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...
Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...
Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...
Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...
Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...
Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...
Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...
Sidan uppdaterades 2020-06-10