Så vad är “fokuserad kommunikation”?
Vad betyder det att använda forskning i samhället?
Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”?
Hur viktig är Agenda 2030 – de globala målen?

Processen ”science to market” används ofta, men det är hur vi kommunicerar och arbetar som gör hela skillnaden. Allt börjar från den globala uppfattningen, och om jag vill bidra till samhället, utvecklingen, att vara en forskare eller tekniker och nå framgång – måste jag “suga in” omvärldens händelser.

Vad är detta?
Detta är en förståelse för att efterfrågan på saker som jag kan göra faktiskt kommer från den yttre världen, så jag måste veta hur det här ser ut. Detta är ofta skillnaden mellan en person som tjänar pengar på sin forskning och någon som inte gör det.

Det är inget fel med att tjäna dina pengar på något du gillar att göra! Pengar gör att du gör att du kan göra mer av det du gillar!

För att kommunicera fokuserat – att sprida kunskapen kring din produkt / forskning eller teknik behöver du kommunicera från början, det kan inte finnas något “gap” mellan funktioner och slutanvändare – men det finns ofta det när det gäller forskning och ny teknik.
Om du kan skapa förståelse kring utvecklingen eller vetenskapen du utför – blir människor lättare intresserade. Vi är mindre intresserade av något som vi inte förstår, och ännu mera – rädda för det!

Identifiera slutanvändare som ska integreras i processen. Prata med dem! Nyckeln till att påskynda processen för slutanvändaren är att samla alla inblandade från dag ett och hitta gemensam förståelse kring funktioner och användningsområden.

Stanna till en stund och tänk på vem du vill vara – en forskare som arbetar på ett universitet eller en forskare som arbetar för att möta efterfrågan från behovsägare och andra i samhället – för att nyttogöra/ kommersialisera vetenskapen.
Vem vill du vara?

För att använda forskning i samhället måste du förstå efterfrågan och leta efter den. ”Kommersialisering” (nyttogörande) är en naturlig del i slutet av kedjan som börjar med forskning. Vänj dig vid ”K-ordet” – det beskriver hur din forskning kan göra skillnad för samhället.

Hållbarhet är mycket viktigt, vi är alla en del av att rädda vår miljö och vara inkluderande gentemot andra. Om du gillar “smarta förhållningssätt” måste du läsa igenom Agenda 2030 och förstå vad det betyder. Dessa är områden där du kan stödja samhället med din forskning och utveckling.

2. ÖVNING:
a) Vad skulle vara det viktigaste att göra eller säga för att fånga folks intresse och få dem att förstå vilken fördel din forskning eller produkt kan ge dem?

b) Titta på Agenda 2030 och välj ditt favoritmål att tänka på.

01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE

Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...

02: KOMMUNIKATION

Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...

03: TESTBÄDD

Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av  Vår testbädd, eller sandlåda, h...

04: FÄLTTEST & UTVECKLING

En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...

05: FÖRETAGSPARTNERS

Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...

06: VALIDERING PROTOTYPER

Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...

07: FÖRBEREDELSE FÖR NYTTOGÖRANDE

Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...

08: MARKNADER

Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...

09: FEEDBACK LOOP

Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...

10: STRATEGI

Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...

UPPHANDLING

Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...

NVC-logotyp
Logo
Östersunds kommun logotyp