01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som företaget/ akademin som kommer att lansera produkten / tjänsten, det kan också vara en sportklubb eller ett landslag. Med ”mass follows class” hänvisar vi till toppidrottare som pressar produkter till sin gräns, vilket blir ett kvalitetssignum som vi kan skala ner till massmarknad – för att uppmuntra medborgare att träna. Detta faller inom vårt folkhälsomål och är vårt sätt att arbeta med Agenda 2030 – genom folkhälsa och även genom jämställdhet.
Det är viktigt att förstå företag, organisationer och slutanvändare. Om du misslyckas med en av dem, låt oss säga att du inte riktigt förstår hur ett företag tänker – är inte optimalt, du behöver göra dina hemläxor om du vill leva på ditt intresse. Mycket få kan leva bekvämt på sin forskning utan att förstå vad som händer kring dem. Det finns många begåvade forskare vars främsta inkomstkälla är projektbidrag och som skulle kunna ha så mycket mer pengar att spendera på sitt eget intresse. Ingen forskare är dock sämre än den andra för att man väljer olika vägar som leder till olika excellens.
5. ÖVNING:
a) Har du strategisk kunskap? Har du varit i situationer där det behövs?
b) Tänk på vilken typ av forskare du vill vara, en med det globala synsättet som försöker förstå världen runt dig, eller en som förblir mer detaljseende och inte har något intresse att se så mycket mer.
Allt är rätt, så länge det är rätt för DIG. Men ta lite tid att tänka på det, eftersom det kommer att finnas flera utmaningar i våra samhällen som behöver lösningar – dörren är öppen för en spännande framtid på global nivå.
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...
Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av Vår testbädd, eller sandlåda, h...
En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...
Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...
Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...
Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...
Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...
Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...
Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...
Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...
Sidan uppdaterades 2020-06-10