01: EFTERFRÅGAN & SLUTANVÄNDARE
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%.
Är detta din grej?
Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvara inte innehåller några buggar och uppfyller specifikationerna. När vi har tagit det upp till en nivå där vi kan validera produkten eller tjänsten är vi redo för ett bredare test. Med validering säkerställer vi att produkten uppfyller behoven och kraven hos slutanvändarna. Är detta klart för marknaden?
När du analyserar data kan allt hända, som vi tidigare nämnt – och när du lägger prototypen i slutanvändarens hand behöver det helst fungera på bra nivå, ja, idag är efterfrågan väldigt knepig och sätter ribban högt. Hur bra behöver detta vara för det företag som släpper ut produkten för att vara konkurrenskraftig?
Eller är det en akademi som konstruerar produkten utifrån insikter från aggregerad data? Behöver de tävla mot någon annan i detta?
6. ÖVNING:
a) Beskriv en situation där en prototyp har verifierats och validerats.
Vad gör du om testerna misslyckas och företag eller uppdragsgivare inte har råd med mer testning av produkten?
Släpper du en produkt som inte är tillräckligt bra – förstår du värdet av ett varumärke eller företagsprofil på marknaden? Diskutera!
Vad är egentligen “efterfrågan” och varför behöver jag veta det som student? (tänk på framtiden!) Efterfrågan finns överallt, och de som förstår efterfrågan och riktar sig mot den är de som kommer...
Så vad är “fokuserad kommunikation”? Vad betyder det att använda forskning i samhället? Och ska jag springa för mitt liv när jag hör ordet ”kommersialisering”? Hur viktig är Agenda 2030 – de global...
Vad är en testbädd? Det är okej att inte vet det exakta svaret, det finns flera personer som arbetar nära en testbädd utan att veta vad den kan göra – så slappna av Vår testbädd, eller sandlåda, h...
En annan del av testbädden kan tex, som för oss, innebära att åka ner till Alperna på sommaren för att samla data och köra tester på snö. Det är viktigt att lära sig att en utvecklingsprocess för e...
Kommunikationen med företag och organisationer pågår löpande och slutar aldrig. Engagemang för alla aktörer i case från första början är viktigt antingen som producent / leverantör eller som...
Verifiering och validering är lika viktiga och de sker i testbäddsmiljön. Dessa två måste utföras till resultat 100%. Är detta din grej? Tja, verifiering är att till exempel säkra att en programvar...
Företaget eller akademin kommer att förbereda produkten för nyttogörande, dvs lansering. I de flesta fall händer detta utanför testbädden. Det är dock på vår sida att hålla reda på slutanvändaren o...
Vad tänker du egentligen på när du ser ord som “marknad” och “kommersialisering”? Vad gillar du dessa ord? Du kan utveckla mer och få fler möjligheter om du ser dem som dina vänner. Med marknader...
Avgörande! Om det inte finns någon feedback, hur kan vi fortsätta? Då vet vi inte vad vi gör! Efter lanseringen kommer produkten att användas. Slingan som innehåller feedback och kommunikation...
Detta är ett område av stor betydelse. För att uppnå långsiktig påverkan och att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som möter den framtida efterfrågan behövs strategisk planering. När vi...
Dessa steg kan användas på den privata marknaden samt om din plattform är akademisk, statlig eller kommun. Om du driver ett projekt och inte är en privat aktör kommer du att omfattas av upphandling...
Sidan uppdaterades 2020-06-10