Här hittar du guider och information som hjälper dig med frågor rörande e-post, telefoni, inloggning, internetuppkoppling m.m.

Här kan du läsa om de tjänster som infrastrukturavdelningen erbjuder för att underlätta för dig som anställd. Du hittar även guider som kan hjälpa dig med eventuella problem eller ge dig tips för en enklare användning.

Kontakt

Skapa ett ärende, följ dina befintliga ärenden, få information om aktuella störningar, beställ produkter och tjänster och mycket mer i

Serviceportalen

Du kan också nå oss via telefon eller skicka e-post

Telefon 010-142 80 00 
Telefontider måndag-fredag 08:00–11:30 och 13:00–16:00
E-post helpdesk@miun.se

Helpdesk bemannar Service Center måndag-torsdag mellan klockan 11:30-13:00.

p.g.a. Covid-19 bemannas inte Servicecenter av Helpdesk just nu. Oklart hur länge det varar. Vi försöker lösa det mesta via telefon så ring oss istället.

Vid akuta ärenden ta alltid kontakt med Helpdesk via telefon.

Felanmälan och uppstartshjälp i lokaler

Den tekniska supporten nås via telefon 010-142 84 65

Operativsystem

Standard OS på Mittuniversitetet är MacOS och Windows. Avdelningen för infrastruktur ger support för operativsystemen MacOS för Mac samt Windows för PC. Om du behöver ett annat operativsystem på din dator finns inget hinder att installera det, men du kan tyvärr inte få support om något inte fungerar.

Guider och information

eduSign

Med eduSign genomför du elektronisk signering och validering av pdf- och xml-dokument.

E-möten

Här hittar du guider och info till verktyg för möten, konferenser, skärmdelning med mera.

E-post

Här hittar du guider och information om e-post för personal.

Konton

Här hittar du information om vilka olika typer av konton som vi kan erbjuda på Mittuniversitetet.

Mac

Här finner du information och guider för att kunna använda Mac effektivt i vår IT-miljö.

Molntjänster

Molntjänster Innefattar alla tjänster där information som Miun ansvarar för lagras eller behandlas hos en extern part. Nära nog alla webbaserade tjänster är att betrakta som molntjänster. Exempel p...

Nätverk

Läs mer om eduroam, trådlösa nät och hur du kommer åt våra tjänster när du inte är på Mittuniversitetet.

Office 365

Office 365 (O365) är en molnbaserad plattform med verktyg för att arbeta var som helst och på olika plattformar.

Anslutningen är inte helt säker - Workaround

När man klickar på länken till Serviceportalen kan man komma till en sida som säger "Anslutningen är inte helt säker" beroende på vilken webbläsare och vilken version av webbläsare som man har.

Programvaror

Här kan du läsa guider om olika program som inte är standardprogram och om hur du beställer programvaror och licenser till din dator.

Säker inloggning via MFA

Vid extern inloggning t ex när du distansarbetar och vill komma åt ditt Miun-konto och vissa tjänster som e-post krävs så kallad Multifaktoridentifiering MFA som innebär att inloggningen av...

Telefoni

Här hittar du vanliga frågor och svar samt guider för telefoni.

Windows

Här hittar du vanliga frågor och svar och guider för dig som använder Windows.

Zoom

E-mötesverktyget Zoom kan användas för undervisning på distans i realtid tex föreläsningar, seminarier, handledning, grupparbeten och för nätbaserade möten.

Läs mer