DRIVE
Detta projekt finansieras av den Europeiska regionala utvecklingsfonden.
En snabb strukturomvandling sker inom gröna transporter och tillväxttakten är mycket hög inom den gröna energi sektorn.
För att möta morgondagens krav på grön energi och gröna transporter driver vi nu forskningsprojektet DRIVE.
Utfasningen av konventionella bilar har börjat och många ersätts av elfordon. Parallellt sker en stor utbyggnad av förnybar energiproduktion från sol och vind. Inom forskningsprojektet DRIVE tar vi fram nya innovativa lösningar inom hela värdekedjan, från att skörda och lagra energi till att ladda och driva framtidens fordon.
Skörda
Nya typer av vindytor och termoelektriska system för förnyelsebar energi från vind och mark kommer att utvecklas med hjälp från industriella aktörer. Delprojektledare Jonas Örtegren Docent
Lagra
Superkondensatorer, en typ av snabba batterier, kan cyklas miljontals gånger medan batterier bara klarar några tusen. Mittuniversitetet är världsledande inom storskaliga processer för superkondensatorer vilket bygger pappersindustrins metoder och cellulosa kompletterat med grafen vilket ger en billig och miljövänlig komponent. Vidare, tas ny kunskap fram för en kiselpulver-grafen komposit med målet att öka lagringskapaciteten i litiumjonbatterier för elbilar. Delprojektledare Dr. Nicklas Blomquist
Ladda
Genom att kombinera Mittuniversitetets senaste forskningsresultat i energilagring och kraftelektronik kommer forskning att göras på mellanlagring av förnyelsebar energi för användning i fastigheter och elbilar. Energilagret ska även fungera som effektbuffert i fastigheten och möjliggöra snabbladdning av fordon utan behov av ökad installerad effekt i nätet eller nya kraftledningar. Delprojektledare Professor Kent Bertilsson
Driva
Forskning på en helt ny elektrisk motor, speciellt anpassade för elbilar, bedrivs med hjälp från industrin inom kraftelektronik. Dagens elektriska motorer är optimerade för full effekt vilket inte passar normalt körsätt för bilar. Den nya typen av motor visar preliminärt på 30% lägre energiförluster - vilket ger längre körsträckor för elbilar. Dessutom är den byggd för låga spänningar som både är bättre för batterierna och säkrare än dagens 400 Volt. Delprojektledare Professor Kent Bertilsson
MILAB - Materials and Innovations Lab
Drive projektet bygger i flera fall på avancerad materialteknik och för att stödja projektets delaktiviteter men även indirekt regional industri med adekvat infrastruktur kommer nuvarande laboratorium att kompletteras och förnyas med nya instrument för att utgöra en stark innovationsmotor för regionens materialföretag.
Läs mer på www.miun.se/milab
Delprojektledare Dr. Magnus Hummelgård
Forskningsresultat i DRIVE
Grön energi seminarium
Maria Taljegård
Eric Båve
Fakta
Projektperiod
190101-220401
Samarbetspartners
- Acreo Fiberlab
- Alfa Laval
- Atlas Industrial Print
- Castellum
- ComHeat
- Coromatic
- Drakfastigheter Sundsvalls kommun
- Diös
- Elforest
- Energikontoret Västernorrland
- E.on
- Fiber Optic Valley
- HSB
- Härnösand Energi & Miljö
- Hemfosa
- Holmen Iggesund
- Härnösandshus
- Region Västernorrland Fastigheter
- Laser Nova
- Leading Light
- Ligna Energy
- Mitthem
- MoRe Research
- Nordic Barrier Coating
- Nouryon
- Organo Click
- Powerbox
- Ragn-Sells
- RISE Processum
- Rusal
- Saab
- SCA
- Skifu
- Skultuna
- Superior Graphite
- Sundsvall Elnät
- STT Emtec
- Timråbo
- Vesta Si SKF Ljungaverk
- Westerlind Fastigheter
- Woxna Graphite
Forskningscenter
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Kommunsamverkan
Projektledare
Nicklas Blomquist
Universitetslektor, biträdande|Associate Senior Lecturer
nicklas.blomquist@miun.se