Möjligheter och begränsningar i relation till fritidshemmets lokaler och fysiska lärmiljö
Fritidshemsverksamheten i Sverige omfattar cirka en halv miljon barn i åldern 6-12 år och är en del av det svenska utbildningssystemet. Forskningsprojektet förväntas ge en fördjupad förståelse av elevers och lärares perspektiv på fritidshemmets lokaler och fysiska lärmiljö.
Undervisning i fritidshem ska enligt läroplanen stimulera elevernas utveckling och lärande och erbjuda dem en meningsfull fritid med en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer. Fritidshemsverksamheten är till övervägande del lokalintegrerade med skolan men studier och rapporter har indikerat utmaningar med att lokalerna och den fysiska lärmiljön i många fall inte är anpassade för verksamheten. Denna komplexitet, med tydliga krav på undervisning och lärande, samtidigt som den fysiska lärmiljöns förutsättningar konstaterats bristfälliga, är forskningsprojektets övergripande problemformulering. Projektet motiveras av att det finns begränsat med empirisk forskning inom området.
Avhandlingsprojektet avgränsas till fritidshemmens lokaler och inomhusinteriörer. Delstudierna är kvalitativa och explorativa och tar avstamp i praktiken i fyra fritidshem med sinsemellan olika lokalutformning och fysisk lärmiljö. Genom fältstudier i verksamheten och intervjuer i form av samtalspromenader i miljön undersöks hur elever och personal beskriver de möjligheter och begränsningar som den fysiska lärmiljön erbjuder för undervisning och pedagogiska aktiviteter.
Avhandlingens bidrag är kunskaper och insikter till nytta för lärare, elever, målsmän, skolplanerare, skolledare, huvudmän och politiker.
Fakta
Projektperiod
180901-250401
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Projektledare
