Lokala omställningsmedel
Sedan 2015 finns två omställningsavtal ”Avtal om lokala omställningsmedel” och ”Avtal om omställning” på det statliga avtalsområdet.
Omställningsarbetet finansieras genom statliga arbetsgivares årliga avsättningar om 0,6 procent av lönesumman i respektive verksamhet.
Av dessa går 0,3 procent till Trygghetsstiftelsens verksamhet och 0,3 procent till lokala kompetensutvecklings- och kompetensväxlingsåtgärder – de så kallade omställningsmedlen.
Syfte med lokala omställningsmedel
Syftet med de lokala omställningsmedlen är att utifrån verksamhetens behov bidra till finansiering av ett långsiktigt lokalt omställningsarbete.
Det kan vara fråga om både kompetensutvecklande och kompetensavvecklande åtgärder, men själva omställningsperspektivet är centralt.
Åtgärderna ska ligga utanför de kompetensinsatser som arbetsgivaren normalt tillhandahåller inom ramen för den anställning man har samt ha ett långsiktigt omställningssyfte.
Exempel på vad som kan rymmas inom ramen för omställningsmedel på Mittuniversitetet:
- Utvecklingsinsatser för att möta ökade och förändrade kompetens- och verksamhetskrav som ligger utanför ordinarie insatser
- Utveckling inom område där vi idag saknar kompetens för att i så stor utsträckning som möjligt undvika avveckling och arbetsbristsituationer
- Stöd till medarbetare i förändringsprocesser som därmed får stärkt kompetens och ökad anställningsbarhet
Samverkan och beslut
På Mittuniversitetet finns en omställningsgrupp som består av universitetsdirektör, HR-chef samt ordförande för SACO och ordförande för ST. Parterna samverkar kring strategier, framtida satsningar, uppföljning av avtalet samt identifierar prioriteringar för kommande verksamhetsår. Gruppen samråder kring föreslagna insatser, utifrån underlag från ansvarig prefekt/avdelningschef och därefter fattar universitetsdirektör beslut om utvecklingsinsatser.
Ansöka om lokala omställningsmedel
För att omställningsgruppen ska kunna göra korrekta bedömningar är det viktigt att det finns underlag som kopplar insatser till relevanta kompetens- och verksamhetsbehov.
Underlag som innehåller bakgrundsinformation, en handlingsplan, ett tydligt beskrivet syfte med åtgärden och en kostnadsberäkning skickas till HR-chef.
Läs mer
Omställningsmedel, ansökan (Se under bokstaven O)