Hallå där Susanna Öhman, ny centrumledare på RCR!

Ons 12 maj 2021 12:10
Susanna Öhman, dekan HUV

Du tillträdde som centrumledare på risk- och krisforskningscentret RCR den 1 juli, hur känns det?

Tack, det känns bra, jag ser fram emot att jobba med de frågor som jag alltid tyckt är spännande.

Du var ju med och startade RCR, sedan har du bland annat hunnit med att vara dekan på fakulteten för humanvetenskap och jobbat på Högskolan i Halmstad. Hur är det att vara tillbaka?

Det är jätteroligt att vara tillbaka på riktigt både inom RCR och inom sociologiämnet. Jag håller på att lära känna alla nya kollegor, och nu kommer också en omgång nya doktorander där några kommer att jobba inom risk och krisforskningen.

Vad ser du för möjligheter och svårigheter med uppdraget?

Det kommer att blir svårt att efterträda Erna Danielsson som gjort ett fantastiskt jobb de senaste tre åren men jag ska göra allt jag kan för att fylla hennes skor.

Möjligheterna är enorma som jag ser det. Vi ska fortsätta med vårt utåtriktade arbete men också stärka vår grundforskning inom området. Utvecklingen av labbet RCR Simulation Lab är också ett prioriterat område.

Hur ser du på framtiden för RCR?

RCR:s framtid är ljus. Vi ser ett allt större behov i samhället av den typ av forskning som vi arbetar med på centret. Vi har haft många uppdrag med anledning av bland annat skogsbränderna och Covid-pandemin och allt talar för att denna typ av samhällsviktig forskning blir allt mer betydelsefull.

Vad gör du när du inte jobbar?

Då håller jag på med olika projekt i trädgården, det kan vara nya rabatter, bodar, trädäck eller andra snickeriprojekt. På vintern planerar jag och ritar massor av skisser, det är nästan lika roligt som att sen genomföra dem. Just nu bygger vi ett Attefallshus som vi ritat själva. Då har vi så klart professionell hjälp. Det ska bli spännande att se det färdiga resultatet.

Läs mer om forskningscentret RCR

Sidan uppdaterades 2022-09-15