Medarbetare slutar
Detta behöver du som chef göra då en medarbetare ska sluta.
- Kontakta IT-support genom att via serviceportalen skicka in ett ärende om att anställning har upphört (Radering av användarkonto). Medarbetarens konto kommer att vara låst i en månad efter avslut, därefter raderas kontot.
- Stäm av med medarbetaren att sista anställningdag är inlagd i Primula.
- Håll ett avslutningssamtal – ta gärna stöd av checklistan
- Du får ett mejl med den utrustning som är utkvitterad på medarbetaren
- Medarbetaren lämnar in bärbar dator, telefon, passerkort, eventuellt reskort och nyckel på Servicecenter
- Stationär dator och skärmar hämtas vid arbetsplatsen av medarbetare på Infra (alla datorer kommer att ominstalleras för att sedan återanvändas)
Underhåll av öppna konton
En gång i kvartalet kommer ett automatiskt mejl från IT-support till dig som chef. Mejlet innehåller uppgifter om de medarbetare vid avdelningen/institutionen som har konton. Som chef svarar du IT-support vilka konton som ska stängas.
Avslutssamtal
Mittuniversitetet strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. En del i strategin för att nå dit handlar om att ta tillvara medarbetarnas upplevelser av sin anställning och hens förslag till förbättringar. Ett bra tillfälle att fånga upp detta är i det avslutssamtal som avdelningschefen bör ha med medarbetare som slutar eller går på tjänstledighet i minst sex månader. Stöd för avslutningssamtal hittar du i "Avslutssamtal".